Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken in Meterik

Het team van Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken in Meterik

Current section: team
Rector de Fauwestraat 26a
5964 Meterik

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (57.1%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten: Een Soepele Overgang bij Onder de Wieken

Bij Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken zorgen we voor een optimale continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Onze school hanteert een proactieve aanpak voor personeelsvervanging, waarbij we de continuïteit waarborgen. Onze vervangingsstrategie is tweeledig, gericht op zowel geplande als ongeplande afwezigheid. Voor geplande afwezigheid, zoals studiedagen of verlof, plannen we de vervanging ruim van tevoren in of zetten we interne middelen in. Dit zorgt ervoor dat de lesdoelen ononderbroken worden nagestreefd. Bij onverwacht ziekteverzuim zetten we direct onze professionele vervangerspool in, beheerd via Clooser.nl. Indien dit niet direct lukt, vragen we onze eigen toegewijde leerkrachten om flexibel in te springen. In uitzonderlijke situaties van hoog ziekteverzuim kan het voorkomen dat een klas tijdelijk opvang nodig heeft, waarbij de school de eerste dag de opvang verzorgt. Langdurige afwezigheid wordt intern opgelost door roulatie, om de impact op leerlingen te minimaliseren. Alle communicatie over eventuele thuislating van groepen verloopt via ISY en wordt gemeld aan het bestuur en de onderwijsinspectie. Ons streven is om altijd de best mogelijke vervangingsoplossing te vinden voor een ongestoord leerproces.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

2

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Onder de Wieken zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenvaardigheden. Onze toegewijde leerkrachten bieden dagelijks uitstekend onderwijs. Zij worden hierin vakkundig ondersteund door onze Intern Begeleider (KT'er) en onze Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid, die klaarstaan met expertise en extra begeleiding. Ons doel is om elk kind de kans te geven om zijn of haar potentieel op dit gebied volledig te benutten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij hechten enorm veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Binnen onze school zijn er diverse medewerkers met specifieke taakuren die ingezet kunnen worden voor deze belangrijke groei. Daarnaast hanteren we de bewezen methodes zoals Breinhelden voor de gehele school en de principes van De Vreedzame School. Deze methodieken versterken de sociale vaardigheden en het welzijn van elk kind. Onze dagelijkse onderwijspraktijk is ingericht met veel aandacht voor deze ontwikkeling. Tijdens de 'gouden weken' organiseren we speciale groepsbindende activiteiten om de sociale cohesie te bevorderen.

2

Gedrag en Werkhouding: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling en werkhouding hanteren we een duidelijke pedagogische visie, verankerd in ons programma De Vreedzame School. Deze visie vormt de basis voor ons handelen en de sfeer op school. Onze specialisten, waaronder een gedragsspecialist en de intern begeleider, werken nauw samen om een positieve en productieve leeromgeving te waarborgen. Wij geloven dat een goede structuur en een positieve benadering essentieel zijn voor het succes van elk kind in zijn of haar leerproces.

0

Motorische Vaardigheden: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Alle leerkrachten op Basisschool Onder de Wieken zijn in het bezit van een afgeronde gymopleiding. Dit betekent dat zij bevoegd en bekwaam zijn om de gymlessen op hoog niveau te verzorgen. We zetten ons in om de motorische ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren door middel van gevarieerde en uitdagende gymlessen. Onze focus ligt op het bevorderen van een gezonde levensstijl en het ontwikkelen van essentiële motorische vaardigheden.

1

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Zorg

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op onze school zijn twee toegewijde medewerkers actief als Kwaliteitsteam Lid (KT'er), voorheen bekend als Intern Begeleider. Zij bieden ondersteuning op diverse vlakken, waaronder het coördineren van medische handelingen en het waarborgen van persoonlijke verzorging waar nodig. Deze specialisten spelen een cruciale rol in het creëren van een veilige en zorgzame omgeving voor al onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Groen schoolplein
Schooltuin

Maatwerk en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Onder de Wieken

Ons Toegewijde Passend Onderwijs Beleid Uitgelegd

Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht, met als doel de kansen voor de optimale ontwikkeling van elk kind te vergroten. Dit betekent dat wij onderwijs op maat bieden, zowel voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als voor leerlingen die dit niet nodig hebben. De kern van deze wet is dat schoolbesturen een zorgplicht hebben. Dit houdt in dat elk bestuur verantwoordelijk is voor het vinden van een passende onderwijsplek voor elk kind, binnen het regulier onderwijs of, indien nodig, binnen het speciaal onderwijs. Samenwerkingsverbanden, waar schoolbesturen deel van uitmaken, ontvangen de middelen en dragen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van passend onderwijs. Onze basisschool, als onderdeel van de Dynamiek Scholengroep, is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Noord-Limburg. Dit samenwerkingsverband omvat acht gemeenten: Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Beesel. Het streven is om kwalitatief hoogwaardig primair onderwijs te garanderen voor alle kinderen in Noord-Limburg. Wij zetten ons in om extra ondersteuning zoveel mogelijk te bieden binnen de vertrouwde omgeving van onze eigen basisschool. Onze leerkrachten ontwikkelen zich continu om ook kinderen met specifieke ondersteuningsvragen passend onderwijs te kunnen bieden. Waar nodig, kunnen scholen een beroep doen op de expertise van het speciaal onderwijs. Voor een beperkt aantal kinderen blijven gespecialiseerde voorzieningen in de regio beschikbaar, volgens het principe: regulier onderwijs als het kan, speciaal onderwijs als het moet. Alle afspraken met betrekking tot ondersteuning binnen onze regio zijn vastgelegd in het ondersteuningsplan, dat u kunt raadplegen via http://www.swvpo.nl/ondersteuning/ondersteuningsplan/. Binnen de Dynamiek Scholengroep bepalen we zelf hoe we extra ondersteuning vormgeven. Dit omvat de inzet van ambulante expertise in overleg met het speciaal onderwijs en het ontwikkelen van gezamenlijke arrangementen, zowel intern als met andere schoolbesturen. Onze ambitie is om zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te bieden in hun eigen woonomgeving. De middelen voor extra ondersteuning worden deels beheerd door het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) en deels toegewezen aan de individuele scholen. Door de inrichting van een kwaliteitsteam per school en de samenwerking tussen deze teams, voldoen we aan de basisondersteuningsbehoeften (niveau 1 en 2). In nauw overleg met het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) kunnen externe specialisten worden ingeschakeld. Soms is het noodzakelijk om leerlingen te bespreken met meerdere betrokkenen. Het Ondersteuningsloket biedt een platform voor multidisciplinaire besprekingen, waarbij vanuit diverse invalshoeken wordt gekeken naar "ondersteuning op maat". Dit loket is bedoeld om mogelijke plaatsing in het sbo of so te bespreken en om alle betrokkenen bij de ondersteuning van een kind en/of gezin samen te brengen. Het doel is "één kind (gezin) één plan", waarbij afspraken worden gemaakt over de regie. Het ondersteuningsloket staat onder leiding van de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (BOC-er). Voor de toekomst zien we een toename van inclusief onderwijs, waarbij kinderen in hun eigen dorp onderwijs en ondersteuning ontvangen. We streven ernaar om steeds inclusiever te werken binnen de reguliere settings. Dit realiseren we door eigen expertise in te zetten en externen met specifieke specialismen in te huren. Hierbij is een goede balans essentieel, met oog voor de andere kinderen en de grenzen van ons onderwijs en onze expertise. Dit vraagt voortdurende ontwikkeling van medewerkers en de school, met een sterke wil en voldoende expertise als basis.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor 2025-2026?

Voor het aankomende schooljaar 2025-2026 stellen wij ambitieuze doelen centraal. We zetten vol in op het versterken van de didactische en pedagogische vaardigheden van onze leerkrachten, met nadruk op hoge verwachtingen en de effectieve toepassing van het Expliciet Direct Instructiemodel (EDI). Daarnaast richten we ons op het verbeteren van de fundamentele reken- en leesvaardigheden van onze leerlingen. Een gestructureerd en beredeneerd aanbod zal onze visie op het Jonge Kind krachtig uitdragen. Voor burgerschapsvorming integreren we het programma 'De Vreedzame School' en monitoren we de borging van deze belangrijke lessen. Tot slot inventariseren we onze behoeften op het gebied van executieve functies om deze optimaal te integreren in ons onderwijsaanbod. Alle specifieke doelstellingen voor het schooljaar 2025-2026 zijn gedetailleerd opgenomen in ons uitgebreide jaarplan.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen binnen Onder de Wieken?

Binnen onze school werken we met toegewijde ontwikkelteams die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het behalen van de jaarlijkse schoolontwikkelingsdoelen. Deze teams zorgen voor transparante verantwoording aan het Kwaliteitsteam (KT) en delen proactief inzichten en voortgang tijdens teamvergaderingen en studiedagen. Jaarlijks leggen we verantwoording af aan het College van Bestuur (CvB) en de Medezeggenschapsraad (MR) via ons jaarplan. Dit document vormt de basis voor evaluatie en eventuele bijstelling van onze doelstellingen, waardoor we continu streven naar optimale onderwijskwaliteit.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Onder de Wieken

Toelichting van de school

Ontdek de warme en stimulerende omgeving van Basisschool Onder de Wieken, waar we een speciaal programma bieden voor jonge kinderen. We werken nauw samen met Kinderopvang Het Nest, wat zorgt voor een soepele overgang naar de basisschool. Door gezamenlijke activiteiten, zoals voorlezen en het delen van thema's, creëren we een samenhangende leerervaring. Onze gezamenlijke activiteiten met Het Nest zijn gericht op het behalen van leer- en ontwikkelingsdoelen. We zorgen voor een naadloze doorgaande leerlijn en een warme overdracht, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek hoe wij de eerste schooljaren betekenisvol maken.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Onder de Wieken extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Onder de Wieken biedt een speciaal programma dat is ontworpen om jonge kinderen een uitstekende start te geven. Dit programma omvat nauwe samenwerking met onze partners om een rijke leeromgeving te creëren.

Met welke partners werkt Basisschool Onder de Wieken samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Basisschool Onder de Wieken werkt succesvol samen met Kinderopvang Het Nest. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een warme overdracht voor uw kind, met gezamenlijke activiteiten die het leren bevorderen.

Basisschool Onder de Wieken werkt succesvol samen met Kinderopvang Het Nest. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een warme overdracht voor uw kind, met gezamenlijke activiteiten die het leren bevorderen.

Team | Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken in Meterik | [2025] Schoolregister