C.B.S. De Schakel
J H L van Herwaardenstr 4
4194 RR Meteren

Schoolweging

Schoolweging
28.21
Spreiding
6.3

De schoolweging van Meester Aafjes is 28,21 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,1% behaalde het overgrote deel van de leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Deze uitmuntende score benadrukt de brede basiskwaliteit van het reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod. Hoewel het percentage iets onder het vergelijkingsgemiddelde (61,1%) ligt, toont de school hiermee aan dat zij leerlingen goed voorbereidt op complexere leersituaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 66,7% van de leerlingen een havo- of hoger advies (havo 33,3%, havo/vwo 33,3%, vwo 11,1%), een opvallend theoretische focus vergeleken met regionale trends (27% havo/vwo en 18,6% vwo gemiddeld). Praktijkonderwijsadvies komt niet voor, wat past bij de geringe uitstroom naar vmbo-b/k (15 leerlingen in 2023-2024).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMeester AafjesGemeente AmsterdamNederland
LIB176.38173.27175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school maakt gebruik van methodetoetsen om te beoordelen wat de leerling heeft geleerd. Daarnaast worden onafhankelijke toetsen gebruikt om te beoordelen of het geleerde op langere termijn door de leerling gebruikt kan worden. De school richt zich op het leren voor de langere termijn. De prestatie die de leerling behaalt, is het resultaat van de ontwikkelingen van groep 1 t/m 8. Tussenresultaten geven ons belangrijke informatie op groeps- en individueel niveau. Op tijd signaleren en bijsturen kan een negatieve ontwikkelingsgroei voorkomen. Met behulp van alle data, observaties en de groepsbesprekingen analyseren we de toetsuitslagen en ondernemen we eventueel vervolgstappen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

19,1% van de oud-leerlingen presteert onder advies, wat boven het landelijk gemiddelde (11,8%) ligt. Dit zou kunnen samenhangen met de relatief hoge spreiding in schoolweging (6,3). Desalniettemin presteert 57,1% van de leerlingen exact op adviesniveau, wat aansluit bij de nadruk op realistische plaatsing in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op onze school zitten de leerlingen die later samen de wereld vormgeven. Wij willen onze kinderen begeleiden in het ontwikkelen van hun basisvaardigheden. Deze zijn nodig om te komen tot zelfstandige, sociaal competente kinderen die de bouwstenen in zich hebben om tot zelfontplooiing te komen. De school speelt een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, waarbij het pedagogisch klimaat in de klas van invloed is. Pas wanneer een kind zich veilig voelt in een groep kan hij/zij tot ontwikkeling komen. Binnen De Schakel werken wij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door middel van De Kanjermethode. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS) dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie wordt gebruikt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. Alle leerkrachten op onze school zijn gecertificeerd om de Kanjertraining te geven. Hiervoor moet men een vierjarig traject voor volgen. Wij volgen en begeleiden de kinderen dus onder andere a.d.h.v. het KanVAS. LEES MINDER

vertrouwen

veiligheid

wederzijds respect

Wat is de werkwijze van C.B.S. De Schakel voor sociale ontwikkeling?

Bij C.B.S. De Schakel staat vertrouwen en gezien worden centraal. De school begeleidt de kinderen zodat ze gevoelens van competentie, autonomie ervaren, en dit in goede relatie met alle betrokkenen. De school hanteert de Kanjermethode om kinderen op een positieve manier te leren omgaan met sociale situaties. De Kanjertraining bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. De doelen zijn het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, het beheersen van oplossingsstrategieën bij conflicten, bewustwording van eigenheid, leren om verantwoordelijkheid te nemen, het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en het bevorderen van ouderbetrokkenheid.

Welke registratievormen gebruikt C.B.S. De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

C.B.S. De Schakel gebruikt Kanvas en leerlijnen van Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt C.B.S. De Schakel?

C.B.S. De Schakel gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Kanjertrainingen als methodes voor sociaal-emotioneel leren.