Basisschool De Lier
Grootdorp 99
5815 AN Merselo

Schoolweging

Schoolweging
27.22
Spreiding
5.16

De schoolweging van De Lier is 27,22 , met een spreiding van 5,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen, zelfs in een krimpcontext.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit benadrukt de focus op maatwerk, ondanks een dalend leerlingenaantal. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 61,1%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen diversiteit: 25% havo en 25% vmbo-k als hoofdstromen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs in de adviezen (vs. 1,01% regio). De combinatie van 6,25% vwo-advies en 12,5% vmbo-(g)t/havo laat zien dat de school blijft inzetten op doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LierGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf het schooljaar 2023-2024 werken we met het IEP leerlingvolgsysteem, minstens 2 keer per jaar worden in de groepen 3 tot en met 8 toetsen afgenomen voor sowieso rekenen/wiskunde, taalverzorging en lezen. Na afname van deze toetsen wordt zowel op groepsniveau als op schoolniveau geanalyseerd en geëvalueerd, op basis van deze analyses wordt het handelen waar nodig bijgeteld of gehandhaafd. Ook hier wordt bekeken wat een leerling of groep op dat moment in de ontwikkeling nodig heeft. Tijdens de groepsbesprekingen bespreekt, en analyseert de IB-er samen met de groepsleerkracht(en) de behaalde resultaten. In de groepen 1-2 wordt door middel van observaties die worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem de vorderingen van de leerlingen gemonitord. Ook deze bevindingen worden in groepsbesprekingen geanalyseerd en besproken waarna waar nodig het handelen kan worden bijgesteld

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10,53% presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 26,32% boven advies scoort. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol met pre-advies in groep 7 en drie evaluatiemomenten.

Sociale ontwikkeling

Een school midden in de maatschappij Leren van pagina naar pagina. Jaren met een boek doen. Zo was het. Je kunt een boek wel digitaliseren, maar dat verandert de inhoud niet. Daar is meer voor nodig. De deuren van de school moeten open. De maatschappij moet de klas in en de klas de maatschappij in. Leerlingen moeten zien en voelen wat er speelt. Betrokken raken bij de leefomgeving van mens, dier en plant. Uitgedaagd worden om te zorgen voor jezelf, anderen en onze planeet op een veilige, betrouwbare en duurzame wijze. Te beginnen in je directe leefomgeving. Dat motiveert. Dan komt de leerling in beweging, omdat hij weet waarom dat zinvol is. Elkaars talenten benutten Klaar met leren na je schoolloopbaan. Opgeleid worden voor een bepaald beroep. Zo was het. Maar de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Kinderen leren nu voor een beroep of vak dat nog helemaal niet bestaat. We moeten ons continu ontwikkelen. Kritisch denken, creatief zijn en elkaars talenten benutten, daarmee komen we samen verder. Leerlingen moeten leren samenwerken, zorgen, maken, onderzoeken, presenteren en bewegen met oog voor ieders welzijn en talenten. Dit bereik je door samen te werken in projecten. Leerlingen leren met hulp van alle ‘leraren’ die de omgeving te bieden heeft. Kennis wordt gedeeld en ervaringen worden opgedaan. Muren verdwijnen. Zo bereidt de leerling zich voor op zijn toekomst. Eigenaarschap voor de leerling Leerkrachten bepalen wat een leerling leert. Wat goed voor hem is. Zo was het. Maar kinderen hebben de ruimte en stimulans nodig om zelf regie te nemen om zich persoonlijk te ontwikkelen. Belangrijk daarbij is dat de leerling continu zicht heeft op wat hij kan, wat hij nog moet en wil leren en waar en met wie hij dat kan leren. Dat bereik je alleen door leerdoelen ook voor de leerling inzichtelijk te maken, zodat de leerling een eigen leerroute kan uitstippelen. Aan de hand van tools waaruit de leerling kan kiezen om de leerdoelen te behalen in eigen tempo op een wijze die past bij zijn leerstijl. En nodig zijn leraren die hem daarbij begeleiden. Zo heeft de leerling zelf regie. LEES MINDER

Samen leven

Samen werken

Zelfstandig leren

Wat is de werkwijze van Basisschool De Lier voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

Het bevorderen van sociale vaardigheden is verweven in het Jeelo-onderwijs van Basisschool De Lier. Binnen Jeelo wordt dit vormgegeven aan de hand van drie pijlers: samen leven, samen werken en zelfstandig leren. Deze pijlers worden niet alleen tijdens de Jeelo-lessen onder de aandacht gebracht, maar gedurende de hele dag.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Lier om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen?

Basisschool De Lier gebruikt Kijk! en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren en te evalueren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Lier?

Voor sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Lier gebruik van de Rots en Water methode.