P.C. Basisschool Stadskwartier
Catharinastraat 9
7941 JD Meppel

Schoolweging

Schoolweging
27.09
Spreiding
5.78

De schoolweging van Stadskwartier is 27,09 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.13% behaalt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85% voor fundamenteel niveau. Dit is echter iets lager dan het nationale gemiddelde van 96.45%, wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie. De school blijft hiermee wel ruim binnen de inspectienormen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 51.54% stabiel boven de inspectienorm van 50.1% voor streefniveau. Hoewel dit lager is dan het landelijk gemiddelde van 61.13%, valt dit binnen de verwachtingen gegeven de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 27.09). De focus op maatwerk in het onderwijsconcept draagt bij aan deze prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 24.32% havo en 24.32% vwo. Gecombineerd (48.64%) overtreft dit ruimschoots de regionale gemiddelden voor deze adviesniveaus. Tegelijk is er aandacht voor praktische routes met 2.7% vso-advies (iets boven landelijk gemiddelde). De spreiding weerspiegelt de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsStadskwartierGemeente AmsterdamNederland
LIB174.53175.23170.88

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De werkwijze op het Stadskwartier is als volgt; twee maal per jaar, na de midden – en na de eindtoets bekijken de intern begeleiders de opbrengsten aan de hand van overzichten uit ParnasSys, “inspectiekaart” , “schoolanalyse” en “leerjaaranalyse”. Met de teamleden bekijken we de trend, schoolontwikkeling, aan de hand van het document “schoolanalyse”. We bespreken de factoren die tot succes hebben geleid en we kijken kritisch naar resultaten die niet conform onze verwachtingen zijn. Waar dat nodig is passen we interventies toe. Stand van zaken nu; op schoolniveau bespreken we dus de “schoolanalyse” en op groepsniveau bespreken we in voortgangsgesprekken met de groepsleerkrachten: de tabellen “vaardigheidsgroei” de groepsanalyse “trendtabellen” groepsanalyse “grafieken” Van deze gesprekken wordt verslag gedaan in het document “groepsbespreking “opbrengsten”. Op basis van deze gesprekken worden afspraken gemaakt m.b.t. de voortgang, deze zijn terug te vinden in het groepsplan. Wat betreft onze ambities, de visie van onze school is “Kinderen in een veilige en vertrouwde omgeving begeleiden bij de ontwikkeling van hun eigen mogelijkheden”, zie verder ons “SOP”. We streven ernaar dat alle kinderen kunnen presteren naar eigen vermogen. We hebben hoge verwachtingen van alle kinderen en we werken aan (vaardigheids)groei binnen hun mogelijkheden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2.7% zit onder advies tegenover 11.81% landelijk, wat duidt op zorgvuldige advisering. Maar liefst 43.24% presteert boven advies (landelijk: 25.27%), mogelijk door doorlopende begeleiding vanuit het 'samen leren-groeien' principe. De lage onderadvisering past bij het beeld van een veilige leeromgeving met ruimte voor ontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Het belangrijkste doel van sociale en emotionele ontwikkeling is dat kinderen positief over zichzelf en de ander leert te denken. Als gevolg hiervan heeft een kind minder last van sociale stress. Dit resultaat is zowel op de korte termijn als op de lang termijn zichtbaar. Om dit te bereiken gebruiken wij hiervoor de Kanjertraining.

veiligheid

vertrouwen

verbinding

Wat is de werkwijze van P.C. Basisschool Stadskwartier voor sociale ontwikkeling?

P.C. Basisschool Stadskwartier werkt aan sociale en emotionele opvoeding met de Kanjertraining en anti-pestmaatregelen. De Kanjertraining, die start in groep 1, maakt gebruik van petten, posters en banjers om een universele taal te spreken. Kinderen leren handvatten in sociale situaties. De godsdienstmethode 'Trefwoord' draagt ook bij aan de sociaal-emotionele vorming. Margot Witteveen is de pestcoördinator.

Welke registratievorm(en) gebruikt P.C. Basisschool Stadskwartier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

P.C. Basisschool Stadskwartier gebruikt Kanvas en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt P.C. Basisschool Stadskwartier?

P.C. Basisschool Stadskwartier gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.