KC De IJsvogel
Engelgaarde 33
7943 LD Meppel

Schoolweging

Schoolweging
26.68
Spreiding
5.86

De schoolweging van De IJsvogel is 26,68 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,67% scoort de school vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (96,71%) op het fundamenteel niveau en ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,05% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat iets lager is dan bij vergelijkbare scholen (63,35%). Desondanks overtreft de school haar inspectienorm (51,8%) ruimschoots, wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterk theoretisch profiel: 31,03% havo en 31,03% vwo-advies (vs. 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkgerichte adviezen (vso + vmbo-k = 6,9%) is beperkt, maar wel hoger dan het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen (ca. 4,5%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe IJsvogelGemeente AmsterdamNederland
203.34199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school wordt bezocht door gevarieerde groep leerlingen. Met deze leerlingen willen wij de kerndoelen voor het basisonderwijs in acht jaar behalen. Regelmatig toetsen wij de opbrengst van ons onderwijs door middel van methodetoetsen, het Cito-leerlingvolgsysteem en door observaties. We kijken hierbij naar het hele kind en voeren ook leer- en kindgesprekken We hebben zicht op de ontwikkeling van de kinderen en weten op welk niveau ze presteren. Door analyse zien we welke gerichte interventies nodig zijn om de kinderen op hun eigen, juiste aansluitende niveau te krijgen en/of houden. We werken cyclisch aan deze ontwikkeling tijdens onze 'Zichtdagen' waarbij de kwaliteitscoordinator en groepsleerkracht gezamenlijk, door middel van een acht-wekelijkse PDCA-cyclus - zicht hebben en houden op de kinderen en de groepen. We stellen hierbij hoge verwachtingen en hebben een reel beeld van hoe onze uitstroom wat betreft de signaleringswaarde zal zijn. We kunnen het goed onderbouwen als kinderen 1F niet behalen. Onze eerste focus ligt hierbij op rekenen en begrijpend lezen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73,08% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat boven het landelijk gemiddelde (62,93%) ligt. Het percentage onderadvisering (19,23% vs. 11,81% landelijk) is echter relatief hoog, mogelijk door de combinatie van theoretische focus en complexere leerlingbehoeften.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat er veel ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling en sociale vorming. Veiligheid, plezier en zelfvertrouwen staan voorop, pas dan kan een kind tot leren komen. We voelen ons maatschappelijk betrokken, helpen elkaar en zijn verantwoordelijk voor elkaar en de omgeving. We zijn openbaar, iedereen is welkom en we waarderen verschillen. Mogen zijn wie je bent, mogen denken wat je wilt en mogen uiten wat je voelt. Met een open mind en open hart de ander ontmoeten vanuit gelijkwaardigheid. LEES MINDER

Burgerschap- wereldgericht

Veiligheid en Welbevinden

Maatschappelijke betrokkenheid

Wat is de werkwijze van KC De IJsvogel voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De kernwaarden van KC De IJsvogel zijn samen met het team en stakeholders vastgesteld, rekening houdend met onderwijs- en maatschappelijke trends. De visie wordt uitgedragen in het dagelijks handelen. Vanuit het beleid op Burgerschap wordt gewerkt aan de 7 bouwstenen die hieraan vorm en inhoud geven. Deze staan beschreven in het beleidsplan Actief Burgerschap op de IJsvogel.

Welke registratievormen gebruikt KC De IJsvogel om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KC De IJsvogel gebruikt observaties en kind-leergesprekken om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC De IJsvogel?

KC De IJsvogel gebruikt de Gelukskoffer als methode voor sociaal-emotioneel leren.