
Schoolweging
De schoolweging van Sin en Wille is 28,33 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, waarbij vrijwel alle leerlingen de essentiële taal- en rekenvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat hoger is dan de signaleringswaarde van 48,6% maar onder het regionale gemiddelde van 60,5%. Dit reflecteert een focus op maatwerk, waarbij de school de lat verlegt voor leerlingen met een gunstige startpositie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,4% havo en 29,4% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (5,88% vmbo-b), ruim onder het regionale gemiddelde van 5,52%. De verdeling benadrukt een ambitieuze onderwijsvisie, passend bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sin en Wille | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door middel van observaties en methode-gebonden toetsen volgen wij de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast wordt er in vanaf leerjaar 3 het Dia-leerlingvolgsysteem gebruikt. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit gestandaardiseerde toetsen, die voor de verschillende vakgebieden in vastgestelde periodes in het jaar afgenomen worden. De resultaten van kinderen kunnen worden vergeleken met leeftijdsgenoten door heel Nederland en scholen. Verder gebruiken we de resultaten voor een schoolanalyse en om de vaardigheidsgroei van de leerlingen in kaart te brengen. Voor de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van de methode Onderbouwd. Binnen de methode wordt thematisch aan doelen gewerkt die binnen waarbij de leerkracht behaalde doelen registreert.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,56% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 44,44% boven advies scoort. Dit duidt op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding. De hoge ‘boven advies’-score sluit aan bij het beschreven leerlingvolgsysteem met ontwikkelingsgerichte monitoring.
Sociale ontwikkeling
Op IKC Eben Haëzer streven we naar een fijn pedagogisch klimaat. Vanuit onze identiteit en kernwaarden gaan we op een positieve manier met elkaar om. Ons handboek groepsdynamisch onderwijs (GDO) is richtinggevend voor een positieve omgang met elkaar. Hierbij stimuleren we positief gedrag, benoemen en begrenzen we ongewenst gedrag waar nodig.
Vertrouwen
Liefde
Plezier
Wat is de werkwijze van IKC Eben Haëzer voor sociale ontwikkeling?
Bij IKC Eben Haëzer staat het kind in de groep centraal. Een kind kan zich optimaal ontwikkelen in relatie tot de groep. Er wordt gekeken hoe de groep het kind vormt en hoe het kind een positieve invloed op de groep heeft. Dit wederzijds beïnvloedende groepsproces is de kern. IKC Eben Haëzer biedt een integrale aanpak om het kind kwalitatief goed onderwijs te bieden. Dit zorgt voor meer rust, motivatie en werkplezier bij kinderen en leerkrachten, hogere opbrengsten en een vergroting van de zorgcapaciteit.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Eben Haëzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Eben Haëzer gebruikt Kindbegrip en Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Eben Haëzer?
IKC Eben Haëzer gebruikt GDO (Gedrag, Denken en Ontwikkeling) als methode voor sociaal-emotioneel leren.