
De resultaten van Openbare Basisschool Roxenisse in Melissant
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Roxenisse, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Openbare Basisschool Roxenisse
De schoolweging van Roxenisse is 31,87 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Openbare Basisschool Roxenisse bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Roxenisse bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Ruim 93,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs met een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Roxenisse?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 33,3% havo en 22,2% vwo (vs. 16,1% havo en 18,6% vwo regionaal). Tegelijkertijd is het percentage vmbo-b/k-adviezen (11,1%) vergelijkbaar met regionale niveaus (ca. 9,2%), wat past bij een gedifferentieerde aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Roxenisse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij toetsen met behulp van methode gebonden toetsen of de leer- en lesdoelen zijn behaald. De onderdelen waar de leerlingen niet voldoende (80% norm) op zijn gegroeid gaan we na een diagnostisch gesprek aan de slag om alsnog de doelen te bereiken. Bij het gesprek wordt vooral gekeken naar de onderwijsbehoeften per leerling. Naast de methode toetsen maken we vanaf het schooljaar 2023-2024, twee keer per jaar de methode overstijgende IEP toetsen voor het Leerling Volg Systeem. We kunnen de hulp inroepen van de begeleider passend onderwijs (BPO-er) bij ondersteuningsvragen. We bekijken de resultaten per leerling. We geven de leerling inzicht in zijn eigen groei. We bekijken ook de trends per leerling, per leerjaar en bovenschools. We bespreken deze als team om samen een goede doorgaande lijn neer te zetten. De ouders worden hierbij betrokken en regelmatig op de hoogte gehouden. De intern- begeleider heeft hierbij een belangrijke coördinerende rol.
Zitten de oud-leerlingen van Openbare Basisschool Roxenisse in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 4,4% vs. 11,8% landelijk. Een derde (34,8%) van de leerlingen presteert boven hun advies, mogelijk door intensieve monitoring en de beschreven NIO/NPVJ-methodiek in groep 7-8.
Sociale ontwikkeling
Een kind dat met plezier naar school gaat, leert beter. Ons team zorgt voor een veilige sfeer waardoor een kind zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. We werken samen met ouders, ieder vanuit de eigen rol. Door deze goede samenwerking kunnen we uw kind het beste begeleiden. We maken afspraken met onze leerlingen. Het is belangrijk dat kinderen begrijpen waarom we afspraken maken. In onze Kwink lessen op gebied van sociale vaardigheid komen onderwerpen als samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid wekelijks aan de orde. Het gaat om basiswaarden: vrijheid van meningsuiting, verdraagzaamheid, afwijzen van discriminatie en een democratische houding. Door kinderen te laten samenwerken, om te laten gaan met vrijheid (en gebondenheid) en het nemen en dragen van eigen verantwoordelijkheid werken we aan burgerschapsvorming. Naast aparte SOVA lessen zien wij burgerschapsvorming bij ons op school niet als apart vak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van verschillende vak- en vormingsgebieden. LEES MINDER
Samenwerking
Sociale vaardigheden
Zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Roxenisse voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Roxenisse gebruikt het digitale programma Kwink om van groep 1 t/m 8 aandacht te besteden aan goed gedrag. In de lessen is aandacht voor de talenten van kinderen. De school werkt met coöperatieve werkvormen en bewegend leren, zodat er veel aandacht is voor samenwerkend leren. Leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 vullen één keer per twee jaar een vragenlijst in. Dit onderwerp staat op de agenda van de leerlingenraad die minimaal 3 keer per jaar samenkomt met de directeur. Het handboek 'schoolveiligheid', opgesteld vanuit het bestuur, is samengesteld vanuit alle aspecten die veiligheid kunnen beïnvloeden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Roxenisse om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Roxenisse gebruikt Zien en BOSOS (groepen 1 en 2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Roxenisse?
Openbare Basisschool Roxenisse gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.