Basisschool Het Koggeschip
Koggenlaan 35
1671 KH Medemblik

Schoolweging

Schoolweging
37.12
Spreiding
5.84

De schoolweging van Het Koggeschip is 37,12 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school overtreft de landelijke norm ruim met 93.94% (vs. 85% signaleringswaarde). Dit is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging, en toont aan dat het basisonderwijs stevig verankerd is. Het percentage ligt zelfs 1.27% boven het regionaal gemiddelde (92.67%), wat aansluit bij de gerichte inzet op taal- en rekenoefeningen zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 31.06% behaalde streefniveaus scoort de school net onder de inspectienorm (32.8%). Dit ligt echter 15.9 procentpunt onder het vergelijkingsgroepgemiddelde (46.92%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37.12). Positief is de focus op basisvaardigheden: 94.8% van de ICT-lessen richt zich op fundamentele reken/wiskundevaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

67.5% van de adviezen betreft vmbo-b/-k (vs. 9.56% regio), wat wijst op een sterke focus op praktische leerwegen. Slechts 12.5% havo/vwo-advies toont de invloed van de complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl dit landelijk 18.61% bedraagt. De school benadrukt in haar visie wel 'maatwerk in doorstroom', wat mogelijk nog niet volledig in adviezen is vertaald.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet KoggeschipGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Om er voor te zorgen dat alle leerlingen zo optimaal mogelijk worden begeleid, is het noodzakelijk dat er binnen de school een aantal gegevens wordt vastgelegd, zodat er niet alleen snel gekeken kan worden welke leerlingen bijvoorbeeld extra zorg nodig hebben, maar zodat we ook steeds kunnen kijken hoe we ons onderwijs kunnen optimaliseren. “Gegevens gestuurd werken” noemen we dat. Om die reden volgen we de ontwikkeling van groep 1 t/m 8, zodat we een goed beeld hebben van de onderwijsbehoeften van de kinderen. In groep 1 en 2 worden hoofdzakelijk de door observaties verzamelde gegevens vastgelegd. Vanaf groep 3 wordt er bij de vakken taal, lezen en rekenen zeer regelmatig getoetst. Ook deze gegevens worden vastgelegd zodat er snel een beeld gevormd kan worden hoe een groep presteert, maar ook hoe kinderen individueel scoren. (Extra) ondersteuning, ook van het jonge kind, vindt indien nodig snel plaats. Dit gebeurt in principe in de klas, door de leerkracht of onderwijsassistent. Per schooljaar zijn er twee toets periodes waarin de algehele ontwikkeling, spelling, technisch- en begrijpend lezen, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling getoetst/bekeken worden. In de perioden januari en mei. Na deze perioden zijn ook altijd de 10-minutengesprekken gepland om de informatie met ouders en kinderen te delen. Na iedere toets periode bespreken de leerkrachten samen met de Intern Begeleider de groepsresultaten. Er wordt daarbij d.m.v. een groepsplan aandacht gegeven aan alle kinderen, met extra ondersteuning voor zwakke of zeer goede resultaten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

57.14% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25.27%), wat opvallend is aangezien 0% onder advies scoort. Dit zou kunnen duiden op voorzichtige adviesgeving, mogelijk ingegeven door de hoge schoolweging. De school vermeldt in haar jaarverslag wel 'extra doorstroomcoaching', wat deze resultaten kan verklaren.

Sociale ontwikkeling

We werken cyclisch in een proces van waarnemen, begrijpen, wegen, plannen, handelen en evalueren. De leerkracht observeert en weegt na analyse het gedrag. Aan de hand daarvan wordt in overleg met leerlingen en ouders gekozen welke interventies ingezet moeten worden. Om zo de groeimogelijkheden van het kind en de groep gericht kans te geven.

Hoop

Vertrouwen

Liefde

Wat is de werkwijze van Basisschool Het Koggeschip voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Het Koggeschip zorgt voor een veilige omgeving voor leerlingen op sociaal, fysiek en psychisch gebied. De school stuurt op hoge betrokkenheid tijdens de lessen, een goed welbevinden en een hoge veiligheidsbeleving. Deze graadmeters zijn voorwaardelijk voor de ontwikkeling binnen het onderwijsleerproces. Als een kind niet betrokken is of het welbevinden niet goed is, kan het de overige vaardigheden meestal ook niet optimaal ontwikkelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Koggeschip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Het Koggeschip gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Koggeschip?

Basisschool Het Koggeschip gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en de methode KWINK.