
De resultaten van Basisschool De Hoeksteen in Maurik
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Hoeksteen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool De Hoeksteen
De schoolweging van De Hoeksteen Maurik is 31,63 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool De Hoeksteen bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Hoeksteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Hoeksteen?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: enerzijds 25.58% havo-advies (boven regionaal gemiddelde van 16.07%), anderzijds 13.95% vwo-advies (iets onder landelijk patroon). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (16.28% vmbo-(g)t/havo), wat past bij de zorgvuldige adviseringstrajecten waar de school melding van maakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Maurik | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.9 | 176.63 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn onderdeel van het monitoren van de ontwikkeling van de leerlingen en van de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van de resultaten en observaties kunnen we het onderwijs afstemmen op de leerlingen. Ook worden de opbrengsten op schoolniveau geanalyseerd en wordt er bekeken of we ons onderwijsaanbod aan moeten passen of bij moeten stellen. De resultaten helpen ons dus om ons onderwijs te evalueren en om vast te stellen welke ondersteuningsbehoefte een kind heeft. We gebruiken vooral de resultaten uit de volgende bronnen: Toetsen uit onze lesmethodes. Hier toetsen we of de leerling de aangeboden leerdoelen beheerst. Toetsen uit ons Leerlingvolgsysteem. Hier toetsen wij de vaardigheid van een leerling op taal, lezen en rekenen. De toets staat los van onze methodes. Wij gebruiken hiervoor Leerling in Beeld van CITO. Observatiesysteem Leerlijnen Parnassys in de groepen 1/2. Soms komt het voor dat we een leerling laten doubleren zodat het wat meer tijd krijgt zich te ontwikkelen. Hiervoor hanteren we een zorgvuldige procedure (op te vragen op school). Ouders worden nauw betrokken bij deze procedure en we streven naar een besluit in overeenstemming met de ouders. Vinden we geen overeenstemming dan neemt de school het definitieve besluit. Dit besluit is bindend.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Hoeksteen in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
81.4% van de leerlingen presteert op adviesniveau - ruim boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Het percentage onderadvisering (9.3%) ligt significant lager dan de nationale 11.81%. Dit bevestigt de accuracy van de advisering, zoals omschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Een sociaal veilig klimaat is voor alle leeerlingen noodzakelijk om tot ontwikkeling en leren te komen. Wij doen er alles aan om dit veilige klimaat te realiseren. We zetten programma's in om dit te bewerkstelligen en reflecteren voortduren op onze pedagogische aanpak. De sociale opbrengsten helpen ons bij een goede reflectie en analyse om alle leerlingen een veilig schoolklimaat te bieden.
vertrouwen
veiligheid
betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Hoeksteen werkt met het programma Kanjertraining aan een veilig klimaat. Met Kanvas, het volgsysteem van de Kanjertraining, worden klassen- en schooloverzichten gemaakt. De school neemt jaarlijks in groep 6 tot en met 8 de monitor sociale veiligheid van de Scholen op de Kaart af. De resultaten bieden inzicht in de ervaren veiligheid. Leerkrachten reflecteren gezamenlijk op hun handelen in leerteams.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt Kanvas voor registratie van sociale opbrengsten.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hoeksteen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.