
Schoolweging
De schoolweging van De Pôlle Marsum is 29,26 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 95,8% ruimschoots gehaald, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde van 95,9%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden taal en rekenen beheersen, ondanks dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
OBS De Pôlle behaalt een streefniveau van 61,1% (landelijk 57,8%), ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit duidt op effectieve onderwijsopbrengsten gezien de leerlingenpopulatie. De score van 61,1% is opvallend hoog voor een school met deze schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een brede spreiding: 25% vmbo-b (vs. 5,5% regio), maar ook 12,5% vwo (vergelijkbaar met regio). Opvallend is dat 37,5% van de leerlingen een gecombineerd advies vmbo-(g)t/havo of hoger krijgt. Dit weerspiegelt de variatie in de leerlingenpopulatie, passend bij de schoolweging-spreiding van 6,43.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pôlle Marsum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar (februari en juni) maken de kinderen methode onafhankelijk toetsen van CITO (Leerling in beeld). Hiermee kunnen we de ontwikkeling van de kinderen individueel volgen en kunnen we door een analyse van de opbrengsten ons onderwijs aanpassen waar nodig is. We werken met een zorgcyclus van tien weken. Iedere tien weken wordt de ontwikkeling van kinderen in beeld gebracht door de leerkracht en de intern begeleider. Het in beeld brengen van de kinderen doen we door te kijken naar welbevinden, werkhouding, leerresultaten en basisvaardigheden. Daarnaast kijken we naar stimulerende en belemmerende factoren. Concreet betekent het dat we na analyse van de leeropbrengsten kinderen indelen in groepen naar instructie en leerbehoefte. De volgende groepen worden vormgegeven binnen onze school: Basisgroep Kinderen die de basisinstructie en begeleiding nodig hebben van de leerkracht om de leerstof eigen te maken. Intensieve groep Kinderen die naast de basisinstructie meer instructie en begeleiding nodig hebben van de leerkracht om de leerstof eigen te maken. Verdiepend Kinderen die de basisinstructie en begeleiding mogen volgen en daarnaast een uitdagender aanbod ontvangen. Eigen leerlijn Kinderen die niet voldoende hebben aan deze ondersteuning en nog meer ondersteuning nodig hebben volgen na uitvoerig overleg en onderzoek een eventuele eigen leerlijn. Dit betekent dat er voor deze kinderen een ontwikkelingsperspectief in samenwerking met ouders wordt opgesteld. Een zogenaamd OPP.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 81,8% zit op advies, wat het accuraat inschatten van doorstroomniveaus benadrukt. Het percentage boven advies (18,2%) sluit aan bij het Friese gemiddelde (25,3%), mogelijk door intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
.
Samen met plezier naar school
Veiligheid
Duidelijkheid
Wat is de werkwijze van OBS De Pôlle voor sociale ontwikkeling?
OBS De Pôlle gebruikt de methode Kwink om aandacht te besteden aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Kwink is een preventieve methode die kinderen vaardigheden aanleert om gedragsproblemen te voorkomen. De 5 sociaal-emotioneel leren competenties worden systematisch aangeleerd. De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen wordt gevolgd door middel van een observatielijst van het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld. Minimaal 1 keer per jaar vullen kinderen en leerkrachten deze lijst in. De methode Kwink sluit aan op de metingen van Kindbegrip. Met de scores vanuit Leerling in beeld wordt de sociale competentie van kinderen systematisch in kaart gebracht. Door het monitoren van het welbevinden en de sociale veiligheid van de kinderen, worden leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben snel opgespoord en kan de Kwink methode gericht worden ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Pôlle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Pôlle gebruikt Leerling in beeld (CITO) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Pôlle?
OBS De Pôlle gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.