
Schoolweging
De schoolweging van Den Duin is 28,82 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 98.68% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, met name in taalbeheersing zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 66.23% behaalt de school ruimschoots het streefniveau (inspectienorm: 48.6%). Dit percentage ligt 5.7% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie. De focus op rekenvaardigheid in het schoolplan komt hier duidelijk naar voren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 36.84% vmbo-(g)t/havo en 10.53% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio), maar wel een relatief hoog percentage vmbo-b/k-adviezen (21.06% t.o.v. 13.56% landelijk). Deze verdeling reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Den Duin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.55 | 175.22 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We houden de ontwikkelingen van leerlingen periodiek bij naast de dagelijkse observaties, de methode gebonden toetsen e.d. We maken hiervoor gebruik van de volgende instrumenten: • Het observatiesysteem KIJK (gr. 1-2) en Kanvas (gr. 3-8) voor de sociaal-emotionele ontwikkeling; • KIJK-ontwikkellijnen voor de groepen 1/2 voor o.a. taalontwikkeling, beginnende geletterdheid en rekenen; • Periodieke toetsen van Leerling in Beeld voor de basisvaardigheden in groep 3 t/m 8: o.a. lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen. De gehanteerde toetsen zijn ontwikkeld door Cito en zijn landelijk genormeerd. De tussenresultaten worden geanalyseerd in Parnassys en worden acties opgesteld op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau. We stellen doelen en interventies op voor de daaropvolgende periode. In groepsbesprekingen en leerlingbespreking worden deze acties besproken en de voortgang geëvalueerd. Tweemaal per jaar hebben de intern begeleider en directeur een gesprek met de leerkrachten van de school n.a.v. het onderwijs aanbod, groepsoverzicht en/of resultaten cito. In deze gesprekken komt het volgende aan de orde: evaluatie en beoordeling, hiaten in het onderwijsproces, vaststellen specifieke ondersteuning, vastleggen wie deze ondersteuning biedt (onderwijsassistent, leerkracht, de Intern begeleiders of externen), de doelen voor de groep bepalen. Dit alles wordt door de leerkracht van de groep vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar wordt een opbrengstenanalyse opgesteld door de Ib-er van de school. I.s.m. de directeur worden de conclusies van deze analyse opgesteld
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.79% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Desondanks scoort de school goed met 31.58% boven advies (vs. 25.27% landelijk). Deze cijfers onderstrepen het belang van de genoemde 'warme overdracht' naar het voortgezet onderwijs in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
In onze onderwijskundige visie komt het woord samen veel voor. Wij vinden samen belangrijk; het samenwerken met kinderen, collega's, ouders, en onze omgeving. School maak je samen! Wij willen de leerlingen meegeven dat ze respectvol met zichzelf en elkaar omgaan. We willen ervoor zorgen dat de leerlingen met een positief, realistisch zelfbeeld de school verlaten. We willen de zelfreflectie en verantwoordelijkheid van de leerlingen ontwikkelen.
Samen
Aandacht
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Basisschool Den Duin voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Den Duin gebruikt de uitgangspunten van de Kanjertraining. De focus ligt op het aanleren van vaardigheden om problemen op te lossen. Het kind staat centraal en wordt gecoacht. Voor de jongste kinderen worden KIJK!-observaties gebruikt. Groepen 3-4 vullen een digitaal sociogram in, en groepen 5-6-7-8 gebruiken sociogrammen, leerlingvragenlijsten en de schoolveiligheidslijst van de Kanjertraining. Leerkrachten vullen de leerkrachtvragenlijst in vanaf groep 3.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Den Duin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Den Duin gebruikt KIJK! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Den Duin?
Basisschool Den Duin maakt gebruik van de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.