Basisschool de Lage Weide
Julianastraat 1
4921 KM Made

Schoolweging

Schoolweging
27.75
Spreiding
5.44

De schoolweging van De lage weide is 27,75 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,8% scoort de school ruim boven de signaleringswaarde van 85%, maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%. Dit onderstreept een goede basiskwaliteit, met aandachtspunten voor optimalisatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, boven de inspectienorm van 50,1% maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%. Dit reflecteert uitdagingen in het bereiken van hogere doelstellingen binnen de diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 18,4% havo/vwo (vs. 10,9% regio) naast 1,3% praktijkonderwijs (iets boven regionale 1,0%). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-advies (2,6% vs. 18,6% regio), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe lage weideGemeente AmsterdamNederland
LIB174.47175.22175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We volgen de didactische ontwikkeling van onze leerlingen door het afnemen van toetsen. De methodegebonden toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen beheersen van de leerstof die in de vooraf liggende periode is aangeboden. De citotoetsen geven ons een beeld van wat de leerlingen beheersen van de leerstof die tot dan toe is aangeboden. Ook de leerstof uit voorgaande jaren komt hierin terug. Met deze tussenresultaten geven de leerkrachten hun handelen richting. Als hierin hiaten naar voren komen, wordt hier in de periode erna extra aandacht aan besteed. Ook als uit de tussenresultaten blijkt dat de leerlingen meer uitdaging aan kunnen, past de leerkracht zijn aanbod aan. In het rapport, wat de kinderen twee keer per jaar mee krijgen, komen de resultaten van de methodegebonden toetsen terug. De resultaten van de citotoetsen worden 2x per jaar met de intern begeleider besproken in de groeps-leerlingbespreking waarna actiepunten voor de groep en de individuele leerlingen worden bepaald voor de komende periode. Een overzicht van de citoresultaten wordt ook twee keer per jaar met de ouders gedeeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

48,5% presteert boven advies (dubbel zo hoog als landelijk), tegen slechts 6,1% onder advies. Dit wijst op conservatieve advisering en effectieve doorstroombegeleiding, in lijn met het beleid voor 'ontwikkelingsgericht monitoren'.

Sociale ontwikkeling

Opvoedingsdoelen De opvoedingsdoelen zijn geformuleerd als integrale doelen in samenhang met de onderwijsdoelen. Deze opvoedingsdoelen zijn gericht op de ontwikkeling van de persoonlijkheid en daarom gericht op autonomie, positief zelfbeeld, zelfstandigheid, exploratie, rekening houden met onderlinge verschillen, actief en gemotiveerd permanent leren en vertrouwen hebben in mensen. Wij vinden het als school belangrijk dat leerlingen de juiste vaardigheden ontwikkelen, zodat ze zichzelf kunnen redden in de maatschappij van de toekomst. Opvoedings- en onderwijsstijl In het onderwijsleerproces neemt de leerkracht een centrale plaats in. De leerkracht schept een sfeer van veiligheid en acceptatie, waarin effectief gewerkt kan worden. In het handelen heeft de leerkracht een grote mate van autonomie. Leerkracht en leerlingen gaan respectvol met elkaar om. Overige regels zijn daar direct of indirect van afgeleid en worden door de leerkracht in overleg met de leerlingen vastgesteld. Sociaal Emotionele Ontwikkeling Ouders en school werken samen voor een goede sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandig individuen, die zich staande weten te houden in de maatschappij. Ondanks alle inzet kan het toch voorkomen dat kinderen op sommige momenten minder lekker in hun vel zitten. Zodra wij deze signalen opmerken, gaan wij in overleg met ouders en/of kind. LEES MINDER

Betrokkenheid

Groei en kwaliteit

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool de Lage Weide voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Lage Weide hanteert een positieve benadering, waarbij rekening wordt gehouden met alle kinderen. De ontwikkeling wordt nauwkeurig gevolgd om tijdig en gericht te kunnen ondersteunen en bijsturen. De school stimuleert een actieve en gemotiveerde leerhouding, waardoor leerlingen steeds beter in staat zijn zelf sturing te geven aan hun leerproces. Veiligheid staat centraal, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De basisbehoeften van kinderen staan centraal: competentiegevoel, relatie (warm intermenselijk contact) en onafhankelijkheid in combinatie met verantwoordelijkheid. Het pedagogisch klimaat wordt gekenmerkt door uitdaging, ondersteuning en vertrouwen in het leerproces.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Lage Weide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Lage Weide gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Digikeuzebord, Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Lage Weide?

Basisschool de Lage Weide gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.