KKC ZIEZO!
Borghaag 25
6228 EX Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
30.67
Spreiding
6.58

De schoolweging van ZIEZO! Maastricht is 30,67 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 94.5% van de leerlingen gehaald, waarmee de school voldoet aan de inspectienorm (85%). De score ligt wel 1.2 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen, mogelijk verklaard door de hogere spreiding in onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45.5% maar wel 3.9 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen. Dit reflecteert de uitdagingen die gepaard gaan met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.67).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op praktische leerwegen: 29.4% vmbo-b/-k tegenover 11.8% vwo (regio: 9.6% vmbo-b/-k en 18.6% vwo). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (29.4% vmbo-k/gt en havo/vwo), wat past bij de brede differentiatie binnen het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente MaastrichtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op ZIEZO! verzorgen we kwalitatief goed onderwijs. Vanaf januari 2022 worden er geen toetsen meer afgenomen binnen het kleuteronderwijs. Er wordt dan gebruik gemaakt van een door de expertgroep PO goedgekeurd volgmodel. Op ZIEZO! zetten we hiervoor het observatie- en planningsinstrument ‘MIJNKLEUTERGROEP’ in. De opbrengsten vanaf De Verwonderaars worden gemeten aan de hand van het leerlingvolgsysteem van CITO en de uitstroomgegevens. Twee keer per jaar analyseren de leerkrachten tijdens geplande studiedagen de toetsen. Daarnaast gebruiken we de analyses van het tevredenheidsonderzoek en de tips vanuit de MR en oudergesprekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4.7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 25.6% bovenadviezer is. Dit lage onderadviseringpercentage benadrukt de effectiviteit van het adviesproces, mogelijkerwijs versterkt door de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Leren kun je alleen als je lekker in je vel zit en als je je veilig en vertrouwd voelt. Dit realiseren we door: positief gedrag te stimuleren door dit te benoemen, een aantal gezamenlijk afgestemde afspraken, routines en vooral gedrag na te leven (zie afbeelding Kanjertraining), het schooljaar te starten met de ‘Kanjerweek’ / de gouden weken, waarin het werken aan vertrouwen in elkaar veel aandacht heeft. Samen met de kinderen worden groepsafspraken gemaakt om met elkaar te kunnen werken vanuit een positief pedagogisch klimaat. belang te hechten aan een goede relatie tussen medewerkers en leerlingen (medewerkers moeten weten wat een kind bezighoudt, waar hij/zij voor gaat), aan het begin van de dag de planning van de dag met de kinderen te bespreken, verwachtingen uit te spreken naar elkaar, uit te gaan van de goede intenties van de ander; vertrouwen dat de ander het goed bedoelt (maar wellicht niet ‘handig’ handelt en/of spreekt); vragen naar deze bedoeling, de kinderen een spiegel voor te houden, waardoor zij leren welk effect hun gedrag op anderen kan hebben, alert te zijn op een open, eerlijke en zorgvuldige communicatie tussen alle geledingen en daarnaar te handelen. LEES MINDER

Vertrouwen

Zelfstandigheid

Samenwerken

Wat is de werkwijze van KKC ZIEZO! voor sociale ontwikkeling?

KKC ZIEZO! maakt gebruik van de Kanjertraining om sociale vaardigheden te bespreken en aan te leren. De basis van de Kanjertraining is dat iedereen te vertrouwen wil zijn. De symboliek van de 'petten' (rode, gele, zwarte en witte) wordt gebruikt om gedrag te bespreken. Na een incident wordt er door de ander gevraagd naar de bedoeling. Twee keer per jaar vullen leerkrachten en kinderen de Kanjervragenlijst in en maken samen een plan van aanpak op sociaal-emotioneel gebied.

Welke registratievorm(en) gebruikt KKC ZIEZO! om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KKC ZIEZO! gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KKC ZIEZO!?

KKC ZIEZO! gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.