Islamitische Basisschool El Habib
Silexstraat 41
6216 XB Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
36.48
Spreiding
6.09

De schoolweging van El Habib is 36,48 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is een sterke indicatie van basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Een opvallende 80,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm (32%) en het vergelijkingsgemiddelde (45,4%). Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een focus op theoretische leerwegen: 25% havo/vwo-advies en 8,33% vwo (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Praktijkonderwijs (5,56%) ligt hoger dan de regio (1,01%), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEl HabibGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen volgen we de ontwikkeling van de kinderen met behulp van de toetsen van CITO. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over de leerlingen. Het toont de ontwikkeling van een kind in een bepaalde periode. Alle leerlingen maken 2 keer per jaar deze CITO toetsen, namelijk in januari (medio) en in juni (eind). Na de toetsweek worden alle resultaten geanalyseerd krijgen ouders per brief de toetsresultaten van hun kind(eren). Deze worden ook in het schoolrapport vermeld. De toetsen die wij gebruiken, worden afgenomen bij een grote groep leerlingen verspreid over het gehele land. Daardoor is het mogelijk de prestaties van uw kind te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. De vakken rekenen, lezen en taal worden op verschillende onderdelen getoetst. Jaarlijks worden er trendanalyses gemaakt en de resultaten hiervan met het hele team besproken. Deze analyses leiden tot verbeteracties in ons onderwijsprogramma. Het leerlingvolgsysteem biedt ons een overzicht van leerlingen die extra hulp nodig hebben, niet alleen op leergebied, maar ook op sociaal-emotioneel gebied (het zich prettig voelen).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 68,57% op advies en 11,43% boven advies presteert de school beter dan de landelijke vergelijking (62,93% op advies). Het lage percentage onderadvisering (20% vs. 11,81% landelijk) vraagt wel aandacht, mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Op El Habib werken we met de methode "Kwink". Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) inclusief burgerschap en mediawijsheid. We gebruiken Klink voor groep 1 t/m 8. De sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling wordt gevolgd en geanalyseerd. Kinderen moeten zelfvertrouwen, een positief zelfbeeld en verantwoordelijkheidsgevoel krijgen. Ze moeten ook kritisch leren denken, leren hoe ze problemen kunnen oplossen en keuzes kunnen maken. We willen ze helpen in hun ontwikkeling van positieve betrokkenheid thuis, op school, met vrienden en in de gemeenschap (actief burgerschap). Daarnaast wordt ook een gezonde leefwijze gestimuleerd. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijk-heid

Positiviteit

Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool El Habib voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Islamitische Basisschool El Habib maakt gebruik van 'Speelplezier - Groeiwijzer' in de groepen 1 en 2 en de sociaal-emotionele methode 'Kwink' in de groepen 1 tot en met 8. Daarnaast hanteren ze 3 pedagogische schoolafspraken.

Welke registratievormen gebruikt Islamitische Basisschool El Habib om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Islamitische Basisschool El Habib gebruikt Viseon en Groeiwijzer - Speelplezier om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Islamitische Basisschool El Habib?

Islamitische Basisschool El Habib gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.