
Schoolweging
De schoolweging van De Geluksvogel Maastricht is 36,03 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
94.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 92.7%), wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Het streefniveau (43.7%) blijft echter achter bij het landelijk gemiddelde (46.9%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36.03).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
38.1% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18.6%. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes: 14.3% vmbo-k en 4.8% vmbo-b advies. De brede adviesrange sluit aan bij de hoge spreiding in schoolweging (5.24).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Geluksvogel Maastricht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.28 | 177.42 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten De inspectie vindt het belangrijk dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van leerlingen goed volgt. De inspectie kijkt vooral naar de wijze waarop conclusies worden getrokken over het onderwijs dat gegeven wordt. Tevens geeft de inspectie aan dat het aan school is om te bepalen op welke wijze het beeld gevormd wordt en hoe zij adequate acties ondernemen. Op IKC De Geluksvogel worden verschillende volgmanieren toegepast; methode gebonden toetsen, de meetmomenten binnen Snappet, de begeleide activiteiten bij de kleuters, mijnkleutergroep.nl en de cito-toetsen. Afhankelijk van het vak worden er op verschillende momenten methodegebonden toetsen afgenomen en deze vormen samen een score die in het rapport vermeld wordt. De citotoetsen worden 2x per jaar afgenomen en worden ook in het rapport vermeld. Groep 8 maakt tevens in februari de doorstroomtoets. IKC De Geluksvogel heeft ambitieuze ambitienormen voor de M-afnames van de cito-toetsen. Deze schoolnormen zijn gesteld op verschillende vakgebieden en per leerjaar. De normen zijn ambitieus en hoog. Onze normen liggen stukken hoger dan die de inspectie in het verleden gesteld heeft. Het doel hiervan is dat we hoge verwachtingen hebben. Hoge verwachtingen van leerkrachten alsook van leerlingen. We willen alles eruit halen wat erin zit. Natuurlijk worden niet alle schoolnormen behaald. Dit zou ook niet goed zijn. Worden immers alle schoolnormen behaald; kan je je afvragen in hoeverre ze ambitieus genoeg zijn. De leerkracht analyseert de gegevens, hierna bepalen de leerkracht, de vakspecialist en IB-er welke interventies er nodig zijn om dichter naar de schoolnorm te groeien. Bij het interpreteren van de resultaten en het trekken van conclusies zijn we zorgvuldig. Schoolnormen worden altijd gekoppeld aan een groep; nooit aan een individuele leerling. Daarbij zijn sommige groepen klein (minder dan 10 leerlingen). Hierdoor kan het zijn dat een leerling met een lagere leeropbrengst, zwaar op de groepsopbrengst drukt. Tevens worden er geen leerlingen buiten de leeropbrengsten gelaten. Ook dit wordt meegenomen ter overweging om extra interventies uit te voeren. Ambitienormen De gestelde schoolnormen en de resultaten van de afgelopen jaren zijn terug te vinden in het beleidsdocument '(Extra) Ondersteuning' en 'De schoolbrede diepteanalyse'. Beide documenten zijn op te vragen bij directie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies (landelijk: 25.3%), wat het hoge vertrouwen in doorstroommogelijkheden onderstreept. Slechts 6.25% zit onder advies, tegen 11.8% landelijk. Deze cijfers ondersteunen de effectiviteit van het intensieve volgsysteem.
Sociale ontwikkeling
IKC De Geluksvogel is nog altijd een school met een katholieke grondslag, die zich heeft ontwikkeld tot een school met een open karakter waar leerlingen van verschillende levensovertuigingen welkom zijn. Identiteit komt ook tot uitdrukking in de manier waarop we op school met elkaar omgaan. Respect voor elkaar en een goede leer- en werksfeer vinden wij van groot belang. Binnen ons onderwijsconcept vinden wij burgerschapsvorming belangrijk. De domeinen over actief burgerschap die wij belangrijk vinden zijn: 1. Democratie 2. Participatie 3. Identiteit LEES MINDER
Veilig & vertrouwen
Kansrijk
Zelfontplooiing
Wat is de werkwijze van Integraal Kindcentrum De Geluksvogel voor sociale ontwikkeling?
De bovenbouw leerlingen vullen twee keer per schooljaar de SCOL-vragenlijsten in om een beeld te krijgen van het sociale aspect; zowel individueel als binnen de groepsdynamiek. De resultaten worden besproken met ouders tijdens het IOP gesprek. Zorgsignalen worden besproken met IB en indien nodig worden er acties uitgezet. Het sociale aspect is een onderdeel binnen het curriculum van IPC en focusdoelen. In de groepen 7 en 8 wordt jaarlijks het instrument 'Burgerschap Meten' ingezet.
Welke registratie gebruikt Integraal Kindcentrum De Geluksvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Integraal Kindcentrum De Geluksvogel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en BLOOM (Burgerschap Meten) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Integraal Kindcentrum De Geluksvogel?
Integraal Kindcentrum De Geluksvogel gebruikt IPC als methode voor sociaal-emotioneel leren.