Campus Special Needs SO

Het team van Campus Special Needs SO in Maastricht

Current section: team
Porseleinstraat 14
6216 Maastricht

Zie hier hoe het team van Campus Special Needs SO is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Campus Special Needs SO. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Campus Special Needs SO bij jullie?

Ontdek hoe goed Campus Special Needs SO bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Campus Special Needs SO zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.3%)
Man (12.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84%)
Man (16%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Campus Special Needs SO. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (14.8%)
35-45 jaar (29.6%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (24.1%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.9%)
25-35 jaar (24.1%)
35-45 jaar (27.6%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Campus Special Needs SO werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.6%)
Direct ondersteunend personeel (37%)
Indirect ondersteunend personeel (1.9%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Campus Special Needs SO gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Campus Special Needs SO

Op Campus Special Needs SO streven we naar continuïteit in het onderwijs door een proactieve aanpak van leerkrachtvervanging. Bij kortdurende afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte, zetten we waar mogelijk interne expertise in. Dit betekent dat collega-leerkrachten elkaar ondersteunen of de lessen overnemen, om zo de impact op de klasgroep te minimaliseren en te zorgen voor een stabiele leeromgeving. Het vinden van een geschikte vervanger kan soms een uitdaging zijn, maar onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de schooltijd voor al onze leerlingen. We doen er alles aan om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd, omdat we het belang van dagelijkse aanwezigheid onderkennen. In situaties waarin een leerkracht langdurig uitvalt, zoeken we naar duurzame oplossingen die de stabiliteit van de klas garanderen. Mocht een vervangende leerkracht uw kind voor een langere periode lesgeven, dan informeren wij u hierover tijdig. Zo weet u altijd bij wie u terechtkunt met vragen over de ontwikkeling en begeleiding van uw kind. Uw betrokkenheid en communicatie met ons zijn hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Deskundige Ondersteuning op Campus Special Needs SO: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

5

Taal- en Rekenhulp: Ontwikkeling van Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Orthopedagoog voor Didactische Ondersteuning
Rekenspecialist voor Rekenvaardigheden
Taalspecialist voor Communicatieontwikkeling
Logopedist voor Spraak- en Luistervaardigheden

Toelichting van de school:

Onze toegewijde logopediste ondersteunt leerlingen optimaal bij het verbeteren van hun spreek- en luistervaardigheden. Zij identificeert specifieke oefenbehoeften om taalverwerving te bevorderen en maakt daarbij effectief gebruik van moderne digitale hulpmiddelen zoals tablets en laptops. Indien de taal- of spraakuitdagingen van een leerling intensievere begeleiding vereisen dan op school geboden kan worden, faciliteert onze logopediste een doorverwijzing naar gespecialiseerde logopedische hulp in de directe woonomgeving van de leerling. Dit waarborgt een continue en deskundige ondersteuning.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Zelfvertrouwen en Sociale Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Intern Begeleider voor Sociale Integratie
Orthopedagoog voor Emotionele Ondersteuning

Toelichting van de school:

Op Campus Special Needs SO besteden we extra aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Dit omvat het vergroten van inzicht in eigen emoties en die van anderen, het bevorderen van een positief en realistisch zelfbeeld, en het aanleren van effectieve omgangsvaardigheden. We stimuleren zelfstandigheid in het oplossen van problemen en bevorderen begrip voor diverse etnische achtergronden. Dit holistische aanpak draagt bij aan een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Orthopedagoog voor Studieaanpak

Toelichting van de school:

Campus Special Needs SO hanteert een gedifferentieerd onderwijsaanbod met zowel reguliere als ZMLK-leerlijnen. De lessen zijn gericht op leergebiedoverstijgende en specifieke doelen, met nadruk op sociaal-emotionele groei, effectieve leerstrategieën (werkhouding en taakaanpak) en mediawijsheid. Ons onderwijs is afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling, met een focus op een orthopedagogisch klimaat dat de basisbehoeften (relatie, competentie, autonomie) bevordert. Keuzes in inhoud, didactiek en klassenorganisatie ondersteunen dit proces. Samenwerking met Hulpverleners en Leerplicht: Naast onderwijs biedt CSN-SO aanvullende ondersteuning via trainingen, sociale vaardigheidstrainingen en coaching. We werken nauw samen met externe hulpverleners en instanties, zoals Bureau Jeugdzorg of de Leerplichtambtenaar, om integrale ondersteuningsplannen op te stellen. Dit gebeurt altijd in overleg met leerlingen, ouders en alle betrokken partijen. Leerplicht en Verzuimpreventie: We streven ernaar verzuim te minimaliseren door duidelijke afspraken te maken met leerlingen, ouders, casemanagers en de leerplichtambtenaar van de Gemeente Maastricht, mevrouw Femke Oosterdijk (T 043-3505235, Femke.Oosterdijk@maastricht.nl). Een consequente aanwezigheid op school is cruciaal voor verdere doorstroming naar vervolgonderwijs of arbeid. Bij ongeoorloofd verzuim ondernemen we direct actie en zoeken we samen naar oplossingen om schoolbezoek te garanderen, inclusief het stellen van duidelijke doelen en perspectieven.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leertrajecten

Beschikbare specialisten:

Logopedist voor Fijne Motoriek
Risk Care voor Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Campus Special Needs SO erkent het belang van motorische ontwikkeling voor al onze leerlingen. Wij bieden gespecialiseerde begeleiding en bewegingsonderwijs, verzorgd door Risk Care, om de fysieke vaardigheden van elke leerling te stimuleren en te verbeteren.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Een Geïntegreerde Aanpak

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Zorgverleners via Samenwerking

Toelichting van de school:

Binnen onze doelgroepenarrangementen werken we nauw samen met diverse zorgverleners voor specifieke medische en verzorgende behoeften. Leerlingen met een individuele beschikking ontvangen zorg op maat, afgestemd op hun unieke ondersteuningsvraag.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning van Campus Special Needs SO

Gedetailleerde Toelichting van Onze Unieke Educatieve Aanpak

Bij Campus Special Needs SO begrijpen we dat elke leerling uniek is en specifieke ondersteuning nodig heeft. Ons programma is ontworpen om leerlingen die een uitstroomprofiel vervolgonderwijs volgen, met de mogelijkheid om terug te keren naar regulier onderwijs, de best mogelijke begeleiding te bieden. Daarom is huiswerk een essentieel onderdeel van onze educatieve strategie. Leerlingen die ons programma volgen, zullen naast de reguliere schooltijden tijd en energie investeren in hun schoolwerk. De omvang en aard van dit huiswerk worden zorgvuldig afgestemd op het individuele niveau en leerjaar van de leerling. Huiswerk omvat diverse activiteiten, zoals het bezoeken van culturele instellingen zoals musea, theaters en bibliotheken. Ook het verwerken van praktische opdrachten via computers en internet, en het creëren van werkstukken of verslagen behoren tot de mogelijkheden om de leerervaring te verrijken. Soms kan het noodzakelijk zijn dat een leerling tijdelijk wordt vrijgesteld van bepaalde onderwijsactiviteiten. Dergelijke verzoeken worden altijd in overleg met de leerplichtambtenaar besproken. Indien de leerplichtambtenaar akkoord gaat met een vrijstelling, worden passende alternatieve activiteiten aangewezen die de gemiste leerstof compenseren. We kijken ernaar uit om ons aanbod aan extra ondersteuning in de toekomst verder uit te breiden, zodat we onze leerlingen optimaal kunnen blijven begeleiden op hun weg naar succesvol leren en ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Focus op Groei

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan?

Bij Campus Special Needs SO (CSN) Maastricht zetten we vol in op een sterke kwaliteitscultuur. Ons uitgebreide kwaliteitshandboek beschrijft onze ambitieuze doelen. Nog belangrijker is de dagelijkse praktijk: al onze professionals streven naar optimale kwaliteit, reflecteren continu en ondersteunen elkaar actief in professionele groei. Onze onderwijsaanpak plaatst elke leerling centraal. We stellen samen met leerling en ouders duidelijke leerdoelen op maat. Door gerichte monitoring en begeleiding helpen we leerlingen deze doelen te bereiken. Sommige leerlingen overtreffen onze verwachtingen, terwijl anderen meer tijd en specifieke ondersteuning nodig hebben. We streven ernaar om de landelijke norm van minimaal 75% van de leerlingen op het verwachte niveau te laten uitstromen. We hechten enorm veel waarde aan burgerschap. CSN Maastricht bevordert actieve deelname aan de maatschappij en stimuleert een positieve bijdrage. Dit doen we door te werken aan essentiële houdings- en vaardigheidsontwikkeling. Via praktijkgericht onderwijs en uitstapjes bieden we een rijke leeromgeving. Burgerschapsonderwijs draagt bij aan begrip van democratische waarden, identiteitsontwikkeling en het creëren van gelijke kansen voor alle leerlingen.

Hoe realiseren we onze schoolambities?

De strategische doelen uit ons vierjarige schoolplan worden elk jaar vertaald naar concrete, meetbare jaardoelen. Deze jaardoelen structureren we verder in vijf periodes, met specifieke acties en activiteiten per periode. Aan het einde van elke periode en aan het einde van het schooljaar evalueren we grondig de voortgang en het behaalde resultaat ten opzichte van onze gestelde doelen. Indien nodig passen we onze aanpak direct aan om optimale leerresultaten te garanderen.

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen: Ontdek Campus Special Needs SO

Toelichting van de school

Campus Special Needs SO Maastricht biedt gespecialiseerd onderwijs voor jonge kinderen met unieke leerbehoeften. Ons programma voor het jonge kind, inclusief de speciale 'Kantelklas', is ontworpen om elke leerling de best mogelijke start te geven. De Kantelklas, gevestigd bij Kinderbehandelcentrum De Grummelkes in Cadier en Keer, is een voorbeeld van onze toegewijde aanpak. Hier werken onze ervaren leerkrachten van Campus Special Needs SO nauw samen met zorgprofessionals van Radar. Deze unieke samenwerking zorgt voor een geïntegreerde ondersteuning, op maat gemaakt voor elk kind. Ons doel is om uw kind de juiste begeleiding te bieden, zodat het succesvol de volgende stap in zijn of haar onderwijsontwikkeling kan zetten. Wij geloven in een omgeving waar elk kind zich gezien en gehoord voelt.

Veelgestelde vragen

Biedt Campus Special Needs SO Maastricht extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Campus Special Needs SO Maastricht biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Een belangrijk onderdeel hiervan is de unieke 'Kantelklas'. Deze klas, gelegen binnen Kinderbehandelcentrum De Grummelkes in Cadier en Keer, is specifiek ingericht om aan te sluiten bij de behoeften van jonge leerlingen. Het biedt een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen kunnen groeien en zich ontwikkelen. De focus ligt op het bieden van de juiste begeleiding, zodat uw kind optimale kansen krijgt om succesvol door te stromen naar een volgende onderwijs- of ontwikkelingsfase. Wij streven ernaar om elke jonge leerling een sterke basis mee te geven.

Ja, Campus Special Needs SO Maastricht biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Een belangrijk onderdeel hiervan is de unieke 'Kantelklas'. Deze klas, gelegen binnen Kinderbehandelcentrum De Grummelkes in Cadier en Keer, is specifiek ingericht om aan te sluiten bij de behoeften van jonge leerlingen. Het biedt een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen kunnen groeien en zich ontwikkelen. De focus ligt op het bieden van de juiste begeleiding, zodat uw kind optimale kansen krijgt om succesvol door te stromen naar een volgende onderwijs- of ontwikkelingsfase. Wij streven ernaar om elke jonge leerling een sterke basis mee te geven.

Ontdek onze Kantelklas voor jonge kinderen

Met welke partners werkt Campus Special Needs SO samen voor het jonge kind programma?

Campus Special Needs SO Maastricht werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om de best mogelijke zorg en educatie te garanderen voor onze jongste leerlingen. Een cruciale samenwerking is die met Radar, een organisatie die expertise biedt in jeugdzorg en ontwikkeling. Deze samenwerking vindt concreet plaats binnen het Kinderbehandelcentrum De Grummelkes, waar onze gezamenlijke inspanningen gericht zijn op de optimale ontwikkeling van elk kind. Onze gezamenlijke aanpak, waarbij onderwijs en zorg hand in hand gaan, zorgt ervoor dat kinderen de gespecialiseerde begeleiding krijgen die zij nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Wij geloven dat deze samenwerkingen essentieel zijn voor succesvol speciaal onderwijs.

Campus Special Needs SO Maastricht werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om de best mogelijke zorg en educatie te garanderen voor onze jongste leerlingen. Een cruciale samenwerking is die met Radar, een organisatie die expertise biedt in jeugdzorg en ontwikkeling. Deze samenwerking vindt concreet plaats binnen het Kinderbehandelcentrum De Grummelkes, waar onze gezamenlijke inspanningen gericht zijn op de optimale ontwikkeling van elk kind. Onze gezamenlijke aanpak, waarbij onderwijs en zorg hand in hand gaan, zorgt ervoor dat kinderen de gespecialiseerde begeleiding krijgen die zij nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Wij geloven dat deze samenwerkingen essentieel zijn voor succesvol speciaal onderwijs.

Team | Campus Special Needs SO in Maastricht | [2025] Schoolregister