
Schoolweging
De schoolweging van Het Mozaïek Maastricht is 36,63 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,3% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots boven de inspectienorm (85%). Dit resultaat is ook hoger dan bij vergelijkbare scholen (92,7%), wat een stevige basiskwaliteit aantoont.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 47,8% ligt ruim boven de inspectienorm van 32,8% en overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde (46,9%). Dit laat zien dat bijna de helft van de leerlingen boven het basisniveau presteert, wat wijst op effectieve differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,4% vmbo-(g)t en 17,6% vwo. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t en 18,6% vwo). Tegelijkertijd valt op dat 11,8% van de leerlingen een vmbo-b/k-advies krijgt, wat aansluit bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Mozaïek Maastricht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.42 | 174.75 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kwaliteit van de school hangt af van de mensen die er werken en de manier waarop ze met elkaar samenwerken. Alle teamleden van basisschool Het Mozaïek zijn het er over eens dat in onze school hard gewerkt wordt. Binnen de school hangt een rustige en fijne sfeer. Wanneer het gaat over resultaten boeken met leerlingen, zijn we afhankelijk van de volgende punten: - het niveau van de ontwikkeling op het beginpunt - de mogelijkheden van het kind - de ondersteuning van de ouders - de kwaliteit van het onderwijs. Van de cito resultaten van onze kinderen kunnen we opmerken dat: De resultaten overeen komen met onze verwachtingen. Dat betekent dat het team in staat is een goede inschatting te maken van het leerniveau van een kind. Door Corona zien wij achterstanden bij de leerlingen. Wij zetten in op basisvakken om de achterstanden in te halen. De kwaliteit van het onderwijs bewaken en verhogen we ook verder door te werken met toetsen gerelateerd aan het leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling en groepen als geheel. Op het rapport kunt u niet zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. Een voldoende in februari en een voldoende in juli zeggen niets over de feitelijke vooruitgang. In de schoolzelfevaluatie worden toetsresultaten van onze leerlingen vergeleken met een grote groep leerlingen verspreid over het land. Hierdoor is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdgenoten in het hele land. Daarnaast zorgt de schoolzelfevaluatie ervoor dat we elk jaar onze populatie met zijn ondersteuningsvragen in beeld brengen en kijken wat dit betekent voor ons aanbod. Zoals: hoeveelheid zij-instromers, schoolweging, kinderen die extra ondersteuning ontvangen enz.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (35,7% vs. 25,3% landelijk). Slechts 35,7% zit onder advies, wat lager is dan gemiddeld (11,8%). Dit reflecteert de nauwgezette monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op onze school streven we naar een veilig pedagogisch klimaat voor leerlingen en volwassenen. Naast fysieke veiligheid wat we heel belangrijk vinden, gaat het ook om sociale veiligheid. Pas dan kan een mens tot ontwikkeling komen. We zorgen ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn, we praten met elkaar, we helpen elkaar om te gaan met problemen en luisteren naar elkaar. Door kinderen te leren dat respect hebben voor elkaar ook betekent, dat je rekening houdt met anderen en dat je mensen respecteert zoals ze zijn, willen we bereiken dat kinderen zich veilig voelen op onze school. Tegen pesten treden we onmiddellijk op. LEES MINDER
We vertrouwen en helpen elkaar
We leren van en met elkaar
Iedereen doet mee
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen maakt Basisschool Het Mozaïek gebruik van Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en een veilige groep. Kwink voorkomt verstorend gedrag en pesten en werkt met bewezen gedragscompetenties. Twee teamleden worden opgeleid tot Kwinkcoach en er is een gedragsspecialist binnen school werkzaam. Tevens worden de Kanvaslijsten vervangen door SCOL.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Mozaïek gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en 'Mijn kleutergroep' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Mozaïek?
Basisschool Het Mozaïek gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.