Basisschool De Vlinderboom
Kelvinstraat 3
6227 VA Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
29.89
Spreiding
7.02

De schoolweging van De Vlinderboom Maastricht is 29,89 , met een spreiding van 7,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,58% scoort op fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt daarmee vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (95,88%), wat wijst op een stevig taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,46% van de leerlingen behaalt het streefniveau, beduidend boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs voor een diverse populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

21,43% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (vs. 18,61% regio), met opvallend hoge doorstroom naar gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (14,29%). Praktijkonderwijs (2,5%) ligt iets boven regionaal niveau (1,01%), passend bij de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vlinderboom MaastrichtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13,95% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 30,23% boven advies uitkomt (vs. 25,27%). Dit benadrukt de kwaliteit van adviesgesprekken en de 'doorgaande ontwikkelingslijn' uit het schoolbeleid.