Basisschool IKC Startpunt in Maassluis

Het team van IKC Startpunt in Maassluis

Current section: team
Vincent van Goghlaan 2
3141 Maassluis

Zie hier hoe het team van IKC Startpunt is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Startpunt. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Startpunt bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Startpunt bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Startpunt

6

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Rekenspecialist voor Numerieke Vaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Instructie
Taalspecialist voor Communicatieve Ontwikkeling
Logopedist voor Spraak en Taal
Leesspecialist voor Leesvaardigheid

Toelichting van de school:

Bij IKC Startpunt zetten we vol in op taal en rekenen met toegewijde specialisten. Zij ondersteunen leerkrachten en de intern begeleider bij het optimaliseren van het onderwijs voor elk kind, aangepast aan individuele behoeften. De leesspecialist biedt wekelijks gerichte groepstrainingen om leesvaardigheden te versterken. Om de kwaliteit van ons onderwijs te garanderen, hanteren we een maximale groepsgrootte van 28 leerlingen. De toewijzing van nieuwe leerlingen wordt zorgvuldig afgestemd op de zorgzwaarte van de groep en de beschikbare ondersteuning. Dit garandeert dat we de benodigde aandacht en middelen kunnen organiseren. Onze leerkrachten bieden proactief extra hulp binnen de klas, waarbij de lesstructuur zelfstandig werken stimuleert na instructie. Deze aanpak, vastgelegd in groepsplannen, stelt leerkrachten in staat om individuele begeleiding te bieden en de voortgang van alle leerlingen nauwlettend te volgen. Indien een leerling een aangepaste leerlijn nodig heeft voor optimale ontwikkeling, bespreken leerkrachten dit met de Kwaliteitscoördinator en ouders. Deze leerlijn kan afwijken van het groepsniveau. In overleg met ouders stellen we een ontwikkelingsperspectief (OPP) op, waarin de leerdoelen en consequenties, zoals de doorstroom naar het voortgezet onderwijs, worden vastgelegd en ondertekend.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Emotionele Ondersteuning
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Pedagoog voor Ontwikkelingsvraagstukken

Toelichting van de school:

Ons IKC werkt met een toegewijd ontwikkelteam voor sociaal-emotioneel leren. Dit team, bestaande uit enthousiaste leerkrachten met specifieke scholing, adviseert de directie en het team over het bevorderen van sociaal-emotioneel welzijn. Voor de begeleiding van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken wij gebruik van de effectieve methode 'Kwink!'. Deze methode ondersteunt kinderen in het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Werkstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Pedagoog voor Gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften, zoals externaliserend gedrag of leerlingen die ondanks intensieve inspanningen onvoldoende vooruitgang boeken, maken we gebruik van de extra ondersteuningsarrangementen van 'Onderwijs dat past'. Dit waarborgt een passend aanbod binnen onze school. Vragen en advies met betrekking tot gedrag, werkhouding en taakaanpak worden gecoördineerd door onze Kwaliteitscoördinator, die zorgdraagt voor de juiste afstemming en ondersteuning.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Lichamelijke Gezondheid
Logopedist voor Fijne Motoriek
Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs voor Sportieve Activiteiten

Toelichting van de school:

Voor een kwalitatief hoogstaand bewegingsonderwijs werken we samen met Welzijn E25. Hun gespecialiseerde vakleerkrachten verzorgen alle lessen bewegingsonderwijs en organiseren daarnaast meerdere keren per week sportieve activiteiten tijdens de pauzes.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe zorgprofessionals en ouders, om zo de benodigde ondersteuning op maat te kunnen bieden aan leerlingen die dit nodig hebben.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Lift

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC Startpunt

Onze Aanpak voor Individuele Educatieve Behoeften

Op IKC Startpunt bieden we kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan alle leerlingen. Wij erkennen dat elk kind uniek is, met eigen leermogelijkheden en uitdagingen. Daarom hanteren we een gedifferentieerde lesaanpak, waarbij leerlingen op drie niveaus lesstof aangeboden krijgen om optimaal te kunnen leren. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij de lesstof, zijn er speciale ondersteuningsprogramma's beschikbaar. Evenzo bieden we verrijkende uitdagingen aan leerlingen die meer stimulans zoeken binnen de klas, zodat zij hun potentieel volledig kunnen benutten. Signaleren en Samenwerken (SISA): Een Gestructureerde Zorgbenadering Als integraal kindcentrum (IKC) en onderdeel van Stichting Wijzer, maakt IKC Startpunt gebruik van SISA. Dit digitale systeem vormt de ruggengraat voor de coördinatie van zorg en ondersteuning voor uw kind, en faciliteert een efficiënte samenwerking tussen alle betrokken professionals. Wat houdt SISA in? SISA centraliseert signalen van diverse organisaties die betrokken zijn bij de ontwikkeling van uw kind. Dit zorgt voor een helder overzicht van betrokken partijen en maakt een gecoördineerde aanpak mogelijk. Professionals kunnen hierdoor effectiever samenwerken aan de best passende ondersteuning. Uw Rechten en Toestemming U wordt altijd geïnformeerd wanneer er een signaal over uw kind gedeeld wordt via SISA. Informatiedeling vindt uitsluitend plaats met uw expliciete toestemming, met inachtneming van strikte geheimhoudingsplichten. Conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft u het recht op inzage, correctie en verwijdering van uw gegevens. De Werkwijze van SISA Bij het plaatsen van een signaal informeren wij u als ouder/verzorger direct. Indien noodzakelijk, vindt overleg plaats met andere betrokken professionals, altijd in samenspraak met u. Meerdere signalen leiden tot een geconsolideerde melding aan alle betrokken partijen, wat de basis vormt voor een effectief zorgplan. Contact en Vragen Voor vragen over SISA of het bespreken van een signaal, kunt u contact opnemen met de betreffende professional of een e-mail sturen naar infosisa@rotterdam.nl. Meer details zijn te vinden op de website van SISA Rotterdam. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning In het schooljaar 2024-2025 heeft ons team zich verdiept in de 'Kunst van het Lesgeven'. Voor het schooljaar 2025-2026 plannen we een verdiepingsslag in didactiek, waarbij het team verdere trainingen volgt om deze kunst verder te perfectioneren. Daarnaast introduceren we in 2025-2026 de nieuwe lesmethodes 'Lijn 3' en 'Estafette 3'. Deskundige werkgroepen met toegewijde docenten begeleiden het team bij de implementatie van deze vernieuwende lesmaterialen. Een belangrijk speerpunt hierbij is het continu monitoren en optimaliseren van de leerlingontwikkeling, conform de richtlijnen van het Inspectiekader.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Innovatief Onderwijs op IKC Startpunt

Welke Ambitieuze Schoolplan Doelen Streeft IKC Startpunt Na voor 2025-2026?

IKC Startpunt werkt met scherpe focus aan groei en ontwikkeling in het schooljaar 2025-2026, met een reeks kernachtige doelstellingen. IKC-Breed: We ontwikkelen een gedeelde missie en visie die de kern vormt van ons Integraal Kind Centrum. Ook wordt een weloverwogen beslissing genomen over de implementatie van het 5 gelijke dagen model, na zorgvuldig onderzoek en consultatie. Digitale Geletterdheid: Voorbereidingen voor een eigen beleid op het gebied van digitale geletterdheid zijn in volle gang, gebaseerd op de bredere visie en beleidsvorming van Wijzer. Kwaliteit van Onderwijs: We streven ernaar dat de resultaten voor taal, rekenen en lezen het landelijk gemiddelde evenaren of overtreffen. Onderwijs Specifieke Doelen: Een doorlopende leerlijn voor taal wordt uitgewerkt, naadloos aansluitend op de reeds ingezette aanpak voor jonge kinderen. We formuleren een kwaliteitskaart 'Zicht op Ontwikkeling' om de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen. Evaluatie van lesmethodes zoals Lijn 3 en Estafette (lezen), WIG 5 (rekenen) en Kwink (sociaal-emotioneel) vindt plaats om optimale aansluiting op de behoeften van de kinderen te garanderen. De effectiviteit van de EDI (Explicit Direct Instruction) kwaliteitskaart wordt geëvalueerd en waar nodig aangepast. Opvang Specifieke Doelen: De Pedagogische Praktijk in Beeld (PIB) monitor wordt ingezet voor het formuleren van concrete doelen in ons jaarplan. De inzet van niet-groepsgebonden uren wordt vastgelegd in de kwaliteitskaart 'Zicht op Ontwikkeling'. Observaties via Bosos bieden dieper inzicht in de ontwikkeling van kinderen, wat leidt tot een doelgericht aanbod. Een warme overdracht tussen pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten, inclusief kinddossiers, waarborgt continuïteit voor ieder kind.

Welke Strategieën Hanteert IKC Startpunt om Haar Educatieve en Opvangdoelen te Bereiken?

IKC Startpunt hanteert een strategische aanpak om de gestelde doelen voor onderwijs en opvang te realiseren. IKC Brede Aanpak: Door middel van gespecialiseerde studiedagen met externe experts, werken we gezamenlijk aan de missie en visie van het IKC gedurende het hele schooljaar 2025/2026. In samenwerking met de Medezeggenschapsraad (MR) en via enquêtes en focusgroepen, wordt een weloverwogen beslissing genomen over de eventuele invoering van het 5 gelijke dagen model. Samen met ICT-collega's van Wijzer ontwikkelen we een proactief beleid voor digitale geletterdheid. Onderwijs Implementatie: Op studiedagen en tijdens bouwvergaderingen, onder begeleiding van Team Taal en Cultuur, creëren we een kwaliteitskaart voor het taalaanbod. Dit zorgt voor een consistente doorlopende leerlijn, aansluitend op het werk in de onderbouw. Een werkgroep 'Zicht op Ontwikkeling' monitort de voortgang en deelt inzichten tijdens bouw- en locatievergaderingen, wat resulteert in de kwaliteitskaart 'Zicht op Ontwikkeling'. De implementatie van de nieuwe leesmethodes Lijn 3 en Estafette wordt voltooid, terwijl de rekenmethode WIG 5 en de SEL-methode Kwink na implementatie geëvalueerd worden. De bestaande EDI kwaliteitskaart wordt actief gebruikt bij klassenbezoeken en ondergaat een evaluatie voor mogelijke optimalisatie. Opvang Realisatie: De PIB monitor wordt ingevuld door de coördinator en pedagogisch coach, waarna doelen worden geformuleerd in vergaderingen. Afspraken over de inzet van niet-groepsgebonden uren worden concreet gemaakt. Bosos observaties leiden tot gerichte aanpassingen in het aanbod, wat de ontwikkeling van kinderen ten goede komt. Tijdens bouwvergaderingen vindt afstemming plaats tussen pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten voor een optimale warme overdracht van elk kind.

Downloaden

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij IKC Startpunt

Toelichting van de school

IKC Startpunt: Een Leven Lang Leren onder Eén Dak Bij IKC Startpunt bieden we een unieke combinatie van kinderopvang en basisonderwijs voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Dit geïntegreerde aanbod creëert een warme, uitnodigende en veilige omgeving waar elk kind de ruimte krijgt om zich op eigen tempo te ontplooien en te excelleren. Een Consistente en Vertrouwde Basis Wij begrijpen het belang van stabiliteit. Daarom kunnen kinderen vanaf hun allereerste opvangdag tot en met groep 8 op dezelfde vertrouwde locatie blijven. Dit zorgt voor een gevoel van geborgenheid en continuïteit, zowel voor het kind als voor de ouders. Onze toegewijde pedagogisch medewerkers en ervaren leerkrachten werken nauw samen, delen inzichten en stemmen hun onderwijsaanpak op elkaar af. Dit garandeert een naadloze en zorgeloze overgang van de kinderopvang naar het basisonderwijs. Spelenderwijs Leren en Ontdekken Onze focus ligt op het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind. Door middel van spel, exploratie en gerichte activiteiten moedigen we kinderen aan om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven. Onze professionals monitoren de voortgang van elk kind nauwgezet en passen het leerprogramma flexibel aan. Zo krijgt uw kind de individuele ondersteuning die nodig is om zich veilig en zelfverzekerd te voelen, en om belangrijke mijlpalen te bereiken. Samen Groeien in een Diverse Gemeenschap IKC Startpunt bevordert een inclusieve leeromgeving waarin kinderen leren omgaan met diversiteit. We leggen de nadruk op wederzijds respect, effectieve samenwerking en plezier in samenspelen. Hierdoor ontwikkelen kinderen zich tot veerkrachtige en zelfbewuste individuen, optimaal voorbereid op toekomstige uitdagingen. De integratie van opvang en onderwijs betekent ook dat ouders één centraal aanspreekpunt hebben, met korte communicatielijnen en toegankelijke ondersteuning.

Veelgestelde vragen

Welke extra faciliteiten biedt IKC Startpunt voor de allerkleinsten?

IKC Startpunt biedt een uitgebreid pakket aan extra diensten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder professionele kinderopvang en een stimulerend VVE-programma.

IKC Startpunt biedt een uitgebreid pakket aan extra diensten specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder professionele kinderopvang en een stimulerend VVE-programma.

Professionele kinderopvang
Stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integraal Kindcentrum (IKC) aanbod

Met welke externe partners werkt IKC Startpunt samen voor de jongste kinderen?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen onderhoudt IKC Startpunt een waardevolle samenwerking met 'Wijzer in Opvang'.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen onderhoudt IKC Startpunt een waardevolle samenwerking met 'Wijzer in Opvang'.

Team | IKC Startpunt in Maassluis | [2025] Schoolregister