IKC Startpunt en IKC Panta rhei
Vincent van Goghlaan 2 / Dennendal 145
3141 KS Maassluis

Schoolweging

Schoolweging
34.41
Spreiding
6.72

De schoolweging van Startpunt en Panta rhei is 34,41 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93.42% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden onder de knie hebben. De score ligt iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 93.36%, wat de consistente kwaliteitsaanpak benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 47.17% behaald, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 36.3%. Dit geeft aan dat de school erin slaagt om een aanzienlijk deel van de leerlingen naar hogere leerdoelen te tillen, ondanks de complexere populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 49.21%, wat wijst op een vergelijkbare onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een driedeling: 39.53% vmbo-b/k (iets boven regio), 20.93% vmbo-k (vergelijkbaar met omgeving), en 29.53% havo/vwo/vwo (iets lager dan landelijk). Opvallend is het praktijkonderwijspercentage van 2.33%, wat lager is dan vele vergelijkbare scholen (1.01%). De brede adviesrange sluit aan bij de hoge schoolweging en uitgebalanceerde differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsStartpunt en Panta rheiGemeente AmsterdamNederland
LIB174.88175.23174.26

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we volgens het principe van ‘Handelingsgericht Werken’. Dit wil zeggen dat we in een cyclus werken van ‘kijken naar kinderen’, ‘analyseren’ en ‘begrijpen wat we zien’. Vervolgens maken we een groepsplan en blokplannen waarin de onderwijsbehoeften en de instructiebehoefte genoteerd worden. Dit groepsplan voeren we uit in de klas. Ondertussen nemen we weer waar, stellen we bij en proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elk kind. Onze school volgt aan de hand van een Leerlingvolgsysteem alle kinderen gedurende hun gehele schoolloopbaan. Aan de hand van op vaste tijdstippen af te nemen, gestandaardiseerde, landelijke Cito- toetsen stellen wij vast of een leerling, in de groepen 3 t/m 8, zich in voldoende mate de leerstof eigen heeft gemaakt. Ook kijken we hoe de ontwikkeling van de leerling zich verhoudt tot de rest van de groep en van de landelijke norm. Hiermee willen wij tijdig signaleren welke kinderen meer hulp nodig hebben dan andere kinderen. In de kleutergroepen observeren we de kinderen aan de hand van de observatielijsten van BOSOS en houden we hun ontwikkeling bij. We volgen alle kinderen in de school ook op sociaal-emotioneel gebied met het observatiesysteem van ‘Leerlin in beeld’. De leerkrachten (vanaf eind groep 2 t/m groep 8) vullen hierbij observatielijsten in en in de groepen 5, 6, 7 en 8 doen ook de kinderen dat. Deze gestandaardiseerde toetsen worden afgenomen in januari/februari en mei/juni. De resultaten van alle toetsen en vragenlijsten worden besproken in de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider. In samenspraak worden eventuele maatregelen genomen. Met behulp van gerichte aandacht binnen de groep proberen wij eventuele stagnatie of achterstand te verhelpen. Uiteraard houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen van uw kind. Alle gegevens van de leerlingen bewaren wij in het digitale leerling-dossier. In het dossier komen naast de toetsresultaten ook verslagen van gesprekken, verslagen van evt. externe deskundigen en bijvoorbeeld rapporten van een vorige school die worden aangeleverd. Gegevens van externe organisaties komen altijd met toestemming van u in ons dossier en zullen ook altijd met u gedeeld worden door de externe organisatie. Een externe organisatie kan door ons nooit ingezet worden zonder uw toestemming.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 3.17% tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 36.51% van de leerlingen presteert boven hun advies – bijna het dubbele van de vergelijkingsgroep (25.27%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

We zien een maatschappij waar diversiteit en inclusie belangrijke thema’s zijn. Wij willen kinderen van jongs af aan leren open te staan voor verschillen en elkaar te waarderen en te respecteren. Dit vraagt van ons om een veilige omgeving te creëren waar we hier met elkaar invulling aan kunnen geven. ‘Bij ons ontdek je dat je samen verder komt. Door open te staan voor de ander en goed voor elkaar te zorgen, groeien we samen uit tot trotse, zelfbewuste wereldburgers’ LEES MINDER

Zelfbewust

Open

Vaardig

Wat is de werkwijze van IKC Startpunt en IKC Panta rhei voor sociale ontwikkeling?

IKC Startpunt en IKC Panta rhei nemen twee keer per jaar een enquête af bij de kinderen om inzicht te krijgen in de onderlinge verhoudingen en het sociaal-emotioneel welbevinden. Het observatiesysteem 'Leerling in beeld' wordt gebruikt, waarna de leerkrachten acties ondernemen op leerling- en klasniveau. Het schooljaar start met de 'gouden weken', waarbij de groepsvorming centraal staat. De vijf fases van groepsvorming (forming, storming, norming, performing, adjourning) worden herkend en begeleid om een optimaal werkklimaat te creëren. Na de derde fase wordt gekeken of er extra interventies of trainingen, zoals Rots en Water, nodig zijn om de groepsvorming te ondersteunen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Startpunt en IKC Panta rhei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Startpunt en IKC Panta rhei gebruiken 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Startpunt en IKC Panta rhei?

IKC Startpunt en IKC Panta rhei gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.