
Schoolweging
De schoolweging van De Westhoek Maassluis is 31,88 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie streef_niveau voor gecombineerde analyse van beide niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
94,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (vergelijkingswaarde: 94,8%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt met 54,9% gehaald, significant hoger dan de signaleringswaarde van 41,2% en het regionale gemiddelde van 53,4%. Dit onderstreept de effectiviteit van het taal- en rekenbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische vervolgopleidingen: 16,98% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 9,43% havo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (3,77% vs. 1,01% regio), passend bij de complexere leerlingenpopulatie. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,32%) benadrukt de aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Westhoek Maassluis | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn voor ons een analysemoment om te bepalen hoe het onderwijsleerproces in een groep verloopt. Wij bekijken of en hoe de aanpak op groeps- en kindniveau moet worden bijgesteld en evt aangepast. De gegevens worden, samen met de analyse van de methodetoetsen verwerkt in didactisch werkplannen die de basis van ons onderwijs vormen. Wij kijken daarbij zeer kritisch naar het didactisch handelen van de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36,36% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% regionaal), wat wijst op zorgvuldige advisering en goede aansluiting. Slechts 12,12% zit onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit sluit aan bij het beleid van 'adaptief leren' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Visie op Sociale opbrengsten Wat verstaan wij onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Deze visie komt in ons IKC tot uiting in: -het pedagogisch klimaat (school, plein- en klassenafspraken) -het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders) -ons onderwijsaanbod. Het IKC ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging en doet al veel aan dit onderwerp binnen de verschillende vakken alsmede door onze manier van met elkaar omgaan. LEES MINDER
Ik kan hulp bieden en vragen
Ik zeg wat ik voel en vind
Ik kan samenwerken met anderen
Wat is de werkwijze van IKC De Westhoek voor sociale ontwikkeling?
Op IKC De Westhoek wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht hanteert een open houding ten opzichte van de leerlingen maar stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. De school heeft de volgende kernwaarden: Wij gaan correct met elkaar om, wij gaan prettig met elkaar om en draagt bij aan een prettige omgeving. De school gebruikt een leerlingvolgsysteem op sociaal emotioneel gebied. Pesten wordt zo snel en doeltreffend mogelijk aangepakt volgens het pestprotocol en het schoolveiligheidsplan.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Westhoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Westhoek gebruikt KIVA om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Westhoek?
IKC De Westhoek gebruikt Kanjer trainingen, KiVa, SOEMO-kaarten en lessen over relaties en seksualiteit voor sociaal-emotioneel leren.