
Schoolweging
De schoolweging van De Schutse Maasland is 29,06 , met een spreiding van 7,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88,6% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft De Schutse duidelijk de landelijke norm van 85%. Deze score weerspiegelt een stevige basiskwaliteit, mede dankzij het intensieve remediërende programma zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 33,3% vmbo-(g)t, 33,3% vmbo-(g)t/havo en 25% havo/vwo of hoger. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%, tegen 1,01% bij vergelijkbare scholen). De verhouding tussen theoretische en gemengde adviezen (91,67%) onderstreept het academische karakter van de begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schutse Maasland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school gebruik naast de methodetoetsen het leerlingvolgsysteem van CITO: Leerling in Beeld. De resultaten van de toetsen gebruiken we op twee manieren. Enerzijds geeft het ons informatie over de leervorderingen en de ontwikkeling van de kinderen. Dit gebruiken we om ons aanbod af te stemmen op de kinderen. Dit verwerken we in de groepsplannen die twee keer per jaar worden opgesteld. Anderzijds geven de resultaten en de analyse daarvan ons inzicht in ons eigen onderwijs. We vergelijken de gemiddelden met normen en kunnen zo bepalen of de kwaliteit van onze lessen goed is. Deze informatie gebruiken we om onze doorgaande lijn te versterken door dit te verwerken in onze schooldoelen en jaarplannen. We nemen de volgende CITO-toetsen af Begrijpend lezen, leerjaar 4 t/m 8 Taalverzorging, leerjaar 3 t/m 8: hierbij gaat het om de spelling van niet-werkwoorden en vanaf groep 6 komen daar de werkwoordspelling en leestekens bij Rekenen, leerjaar 3 t/m 8 Rekenen basisbewerking Technisch lezen Drie Minuten Toets (woorden), leerjaar 3 t/m 8 Technisch lezen AVI (zinnen), leerjaar 3 t/m 8 Deze toetsen uit ons leerlingvolgsysteem zijn onafhankelijk en landelijk genormeerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Op Daltonschool De Schutse willen we voor alle kinderen zorgen voor een fijne en veilige schooltijd. We besteden veel aandacht aan sfeer en veiligheid voor kinderen op school. We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen daarvan. Als het toch een keer gebeurt, dan nemen we direct maatregelen (zie hoofdstuk veiligheid en ons protocol sociale veiligheid en ongewenst gedrag). Schoolbreed hanteren wij de volgende basisregels: Onderbouw 1- We willen samen een groep zijn, want dat is fijn 2- Boos, verdrietig, blij: houd rekening met mij 3- We horen er allemaal bij: ik, hij en ook jij 4- We verschillen allemaal, dat maakt ons speciaal 5- We gaan goed met elkaar om 6- We helpen elkaar 7- We komen voor elkaar op Bovenbouw 1- We doen aardig tegen elkaar en behandelen anderen met respect 2- Wij maken er samen een fijne groep van 3- We praten met elkaar (in de ik-taal) 4- We willen dat pesten stopt 5- We gaan goed met elkaar om 6- We helpen elkaar 7- We komen voor elkaar op LEES MINDER
Regie nemen over eigen handelen
Vertrouwen in jezelf en je eigen kunnen
Respect voor de ander en de wereld om je heen
Wat is de werkwijze van De Schutse voor sociale ontwikkeling?
De Schutse is een KiVa school en zet het KiVa programma in om de sociale veiligheid te versterken en pesten tegen te gaan. Er worden KiVa lessen gegeven waarin kinderen leren over emoties, lichaamstaal, taalgebruik en omgang met anderen. Binnen de KiVa-methode vullen de kinderen vanaf groep 4 twee keer per jaar een monitor in. De Rots & Water training wordt ingezet om kinderen vaardigheden te leren om voor zichzelf op te komen en zich te beheersen. Het groepsplan gedrag wordt schoolbreed ingevoerd om proactief te sturen op gewenst gedrag op groeps- en individueel niveau. Er wordt gewerkt met Gouden en Zilveren weken voor groepsvorming.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Schutse om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Schutse gebruikt de KiVa Monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Schutse?
De Schutse gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.