De Aventurijn
Tuindersweg 52
2676 BJ Maasdijk

Schoolweging

Schoolweging
30.3
Spreiding
6.32

De schoolweging van Het Tweespan Maasdijk is 30,30 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 87.9% behaalt De Aventurijn het fundamenteel niveau ruimschoots (inspectienorm: 85%), hoewel dit 7.3% onder het vergelijkingsgemiddelde ligt. De school garandeert hiermee basisvaardigheden, maar ziet ruimte voor verbetering in taal en rekenen voor kwetsbare leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 36.4% niet gehaald – ruim onder de inspectienorm van 43.5%. Dit reflecteert uitdagingen in het bereiken van hogere leerdoelen, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks scoort de school 20% beter op vwo-adviezen dan landelijk gemiddeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 26.7% vmbo-(g)t en 20% vwo, beide boven landelijke gemiddelden. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen (regio: 1.01%), wat wijst op een sterke focus op theoretische doorstroom. De combinatie vmbo-(g)t/havo (20%) benadrukt maatwerk in advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Tweespan MaasdijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden door de leerkracht en de intern begeleider geanalyseerd. Vanuit analyse en diagnose worden handelingsplannen opgesteld voor de groep en waar nodig voor een kind specifiek. Twee keer per jaar worden de opbrengsten met het gehele team en met de MR besproken. Waar nodig worden aanpassingen gedaan in het onderwijsleerproces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.8%), een aandachtspunt gezien de complexe populatie. Tegelijk stroomt 25% boven advies door, wat duidt op zorgvuldige begeleiding. Dit contrast benadrukt de diversiteit in ontwikkelingstrajecten.

Sociale ontwikkeling

Binnen ons onderwijs vinden wij het belangrijk dat kinderen goed kunnen samenwerken. Dit samenwerken vindt georganiseerd plaats binnen het coöperatieve leren, maar ook binnen het unitleren. We werken op school met onze eigen afspraken wat betreft gedrag. Elke periode staan in alle groepen dezelfde afspraken centraal. Daarnaast volgen alle groepen Orkalessen. Hierin leren kinderen welke houding ze kunnen aannemen in een conflictsituatie. Orka is bedoeld om groepssfeer prettig te krijgen of prettig te houden. Om die reden hebben alle groepen de lessen gevolgd en vindt er elk jaar een herhaling plaats. Doordat wij een kleine school zijn, ontstaat er een familiaire sfeer waarbij alle leerkrachten en kinderen elkaar kennen. Hierdoor wordt ook het elkaar aanspreken makkelijker op het moment dat een leerling buiten de pas loopt. We stimuleren eigenaarschap bij kinderen in het leren en werken en leren ze daarnaast welke werkhouding en verantwoordelijkheid daarbij past. LEES MINDER

Samenwerken

Leren van en met elkaar

Saamhorig

Wat is de werkwijze van De Aventurijn voor sociale ontwikkeling?

De Aventurijn hanteert de gedragsregels van de school, gebruikt lessen en gedragslessen van Orca, de sociale lessen uit de methode Kleur en monitort het welbevinden van leerlingen met Looqin.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Aventurijn gebruikt Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Aventurijn?

De Aventurijn gebruikt de methode Orka voor sociaal-emotioneel leren.