Integraal Kind Centrum de Pijler
Fazant 1
3299 BS Maasdam

Schoolweging

Schoolweging
31.53
Spreiding
5.88

De schoolweging van De Pijler Maasdam is 31,53 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. Dit onderstreept een robuuste basiskwaliteit, met name gezien de schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 95,23%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62,59% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 43,5%. Dit geeft aan dat de leerlingenpopulatie, ondanks een relatief complexe samenstelling (schoolweging 31,53), tot hogere prestaties wordt uitgedaagd. Het percentage ligt ook boven het vergelijkingsgemiddelde van 55,36%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktische leerwegen: 26,67% vmbo-b/k en 26,67% vmbo-(g)t. Toch valt 26,67% van de adviezen in havo/vwo/vwo, wat hoger is dan het regionale gemiddelde voor havo/vwo (≈27,6%). De combinatie van praktische en theoretische uitstroom past bij de diverse leerlingenpopulatie en de schoolweging van 31,53.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Pijler MaasdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussen opbrengsten worden zowel op schoolniveau als groepsniveau geanalyseerd en besproken. De opbrengsten worden op schoolniveau door de IBer en directie geanalyseerd. Vervolgens wordt een plan van aanpak besproken in een plenaire teamvergadering. De leerkrachten nemen dit mee in hun handelen. De opbrengsten worden op groepsniveau door de leerkracht geanalyseerd en vervolgens besproken met IBer. De aanpak wordt beschreven in groepsplannen op de kennisgebieden. Vervolgens wordt met ouders op individueel niveau de ontwikkeling van hun kind geanalyseerd en besproken. Met alle voorafgaande informatie handelt de leerkracht in zijn groep. Er vinden ook leerlingbesprekingen plaats tussen IBer en leerkracht 3 x per jaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert: 21,05% tegenover 11,81% landelijk. Mogelijk hangt dit samen met de complexere populatie (hogere schoolweging). Desondanks scoort 73,68% op advies, wat aansluit bij het inspectie-oordeel over een ‘doelgerichte aanpak’. De lage spreiding (5,88) in schoolweging suggereert echter beperkte verschillen tussen leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Vertrouwen is de basis van iedere relatie. Onze leerlingen gedijen in een sfeer van veiligheid, geborgenheid en vertrouwen. Vertrouwen tussen ouders en school is de basis voor een voorspoedige ontwikkeling. Vertrouwen zorgt voor een hoge mate van welbevinden bij onze leerlingen. Verantwoordelijkheid is de ultieme drijfveer voor ons handelen richting onze leerlingen. Wij zijn, samen met u, verantwoordelijk voor het slagen van uw kind op onze school. Samen met u gaan we voor optimale resultaten van onze leerlingen en leggen daarover in gesprek met elkaar verantwoording af. Ons onderwijsaanbod en onze leeromgeving richten wij zo in dat deze onze kinderen de kans bieden zoveel mogelijk te leren. Doordat de kinderen samen met de leerkrachten doelen stellen en daar planmatig naar toe werken, zijn zij optimaal betrokken bij hun eigen leerproces. We bieden onderwijs dat aansluit bij de persoonlijke belevingswereld van de kinderen. Onze communicatie met ouders is erop gericht dezelfde taal te spreken. Dit vraagt ook van ouders een grote betrokkenheid. LEES MINDER

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Betrokkenheid

Wat is de aanpak van Integraal Kind Centrum de Pijler voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Integraal Kind Centrum de Pijler zijn zichtbaar in het gedrag, samengevat in de afkorting SNOR: Samenwerken, Netjes zijn, Openstaan, Rustig zijn.

Welke registratievormen gebruikt Integraal Kind Centrum de Pijler om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Integraal Kind Centrum de Pijler gebruikt de registratievormen Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Integraal Kind Centrum de Pijler?

Integraal Kind Centrum de Pijler gebruikt de methode Kinderen en… hun sociale talenten voor sociaal-emotioneel leren.