Basisschool De Violier
Kennedyplein 60
5993 BT Maasbree

Schoolweging

Schoolweging
28.49
Spreiding
5.5

De schoolweging van De Violier Maasbree is 28,49 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school significant beter dan zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (91.8%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73.73% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48.6%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral opvallend gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 36.4% vmbo-(g)t of hoger tegenover 5.08% praktisch onderwijs. Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (28.8% van alle adviezen), wat wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding. Het vwo-percentage (10.17%) blijft wel achter bij regionale benchmarks (18.61%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Violier MaasbreeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door het inzetten van observaties en toetsen meten we regelmatig de opbrengsten van ons onderwijs op kind-, groeps- en schoolniveau. Door te observeren en dit te registreren volgen we of kinderen van groep 1 en 2 zich ontwikkelen en leren. De groepen 3 t/m 8 worden gevolgd via een leerling volg systeem vastgelegd in onze jaarlijkse toetskalender. Waarbij toetsen op maat het uitgangspunt is. Waar nodig aangevuld met specifieke toetsen. Groep 8 sluit af met een eindtoets. Daarnaast zijn de methode gebonden toetsen en leerkracht observaties een belangrijke bron om ontwikkeling van kinderen te volgen. De verzamelde gegevens worden gebruikt om een beredeneerd aanbod te creëren. De leerkracht is coach en begeleidt kinderen in het ontwikkelingsproces. Centraal staat het welbevinden van de leerling en/of de groep. De leerkracht stemt zijn acties daarop af. Daarbij is het belangrijk om de specifieke onderwijsbehoeftes in beeld te krijgen. We gebruiken daarvoor onze dagelijkse observaties en signaleringsinstrumenten op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. De leerkracht heeft kennis van de wijze waarop het zorgbeleid wordt uitgevoerd en hanteert methodieken die op schoolniveau zijn afgesproken. Enerzijds om een doorgaande lijn te bevorderen, anderzijds om preventief te werk te kunnen gaan. De leerkracht is in staat de gegevens vanuit onze leerlingvolgsystemen te verzamelen, te analyseren en te vertalen naar lesstof programma's. De leerling kan rekenen op hulp wanneer signalen van zorg zich voordoen. De opbrengsten van ons onderwijs worden door ouders hoog gewaardeerd. De didactische opbrengsten zijn aan het einde van de schoolloopbaan voldoende. Kinderen krijgen een passend advies voor hun vervolg onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3.9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 44.16% boven advies uitkomt. Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en structurele nazorg, zoals de beschreven 'warme overdracht' naar het VO. De combinatie van lage onderadvisering en hoge bovenprestaties is uniek in de regio.

Sociale ontwikkeling

We willen graag dat kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen: - die hun eigen talenten kennen en benutten, - die respectvol en tolerant omgaan met zichzelf en andere mensen, - die weerbaar zijn en keuzes kunnen maken, - die onderzoekend in het leven staan - kritisch om kunnen gaan met de enorme hoeveelheid informatie die tot hun beschikking staat. Om dit te bereiken hebben kinderen gestructureerde situaties nodig waarin zij kunnen spelen, onderzoeken en leren. Het ontwikkelingsgerichte onderwijsconcept biedt ons veel handvatten om dit te realiseren. Dit vraagt om een positief pedagogisch en veilig klimaat. Waarin kinderen ervaren dat hun inbreng er toe doet. En waarin fouten maken mag/ moet volledig geaccepteerd is. LEES MINDER

ontwikkelen in ontmoeting

eigenaarschap

iedereen graag naar school

Wat is de werkwijze van Basisschool De Violier voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Violier vindt de brede ontwikkeling van kinderen van groot belang, waarbij een goed groeps- en schoolklimaat centraal staat. De leerkracht is coach en begeleidt kinderen in dit proces, waarbij het welbevinden van de leerling en/of de groep voorop staat. De leerkracht stemt zijn acties af op de specifieke onderwijsbehoeftes. Extra ondersteuning op het gebied van sociale ontwikkeling kan worden geboden in de vorm van taakspel, SOVA trainingen, Groepsgeluk, SOS kinderen en emoties, talent gedreven werken, rustmomenten in de klas en Happy kids massage.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Violier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Violier gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Horeb om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Violier?

Basisschool De Violier gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan, Taakspel, Klasse(n)Kracht en de methode B: Rots en Water.