
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Maarssen is 23,33 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.62% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school consistent hoog (regionaal: 97.66%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit, mede dankzij het geïntegreerde taal- en rekenbeleid zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het Kompas behaalt een streefniveau van 68.06%, ruim boven de signaleringswaarde van 58.9%. Dit overtreft zowel het regionale (67.66%) als landelijke gemiddelde. De school biedt hiermee een stevig fundament voor doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretisch profiel: 30.91% vwo (vs. 18.61% landelijk) en 27.27% havo. Desondanks is er aandacht voor diversiteit: 16.36% vmbo-(g)t en 1.82% vmbo-k. De combinatie vmbo-(g)t/havo (9.09%) illustreert maatwerk, passend bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Kompas Maarssen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.65 | 177.26 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met leerlijnen. Mijn Kleutergroep is een observatiesysteem waarin alle leerlijnen opgenomen zijn. In dit digitale systeem worden de ontwikkelingen van onze leerlingen bijgehouden. De resultaten van leerlingen zijn bepalend voor het onderwijsaanbod. Dit wordt planmatig ingezet. Het schooljaar van 40 lesweken wordt globaal opgedeeld in vier blokken van 10 weken waarna evaluatie en bijstelling plaatsvindt. Daarnaast wordt dagelijks bepaald welke (sub)doelen aandacht nodig hebben en welke leerstof daarbij aangeboden moet worden. In de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt met een digitaal dashboard, Leeruniek. Leraren worden door gebruik van dit dashboard up to date geïnformeerd over de resultaten van leerlingen. Onderwijsbehoeften worden overzichtelijk in kaart gebracht en de leraar speelt daarop in. Dit resulteert in een planmatige manier van werken. Resultaten meten we door middel van observaties, methodetoetsen en CITO toetsen. Al deze gegevens bij elkaar, gebruiken wij om passend onderwijsaanbod te genereren en uiteindelijk een schooladvies voor het VO op te stellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 12.5% tegen 11.81% landelijk. Daarbij presteert 18.75% boven het geadviseerde niveau, wat aansluit bij het 'zorgvuldige adviesproces' in de schoolgids. Deze cijfers onderstrepen de nauwgezetheid in leerlingbegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Zorg dragen voor jezelf, voor elkaar, voor de school en voor de wijk. Samen leren leven, dat vinden wij belangrijk. In alle groepen besteden we aandacht aan dezelfde omgangsvormen, waarden en normen, waardoor we kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan en zich te houden aan afspraken en regels op school. Leerkrachten benaderen de kinderen op een positieve manier, zijn bemoedigend en stimulerend, versterken het competentiegevoel, het zelfvertrouwen van leerlingen, door hen te leren verantwoordelijkheid te nemen voor het stellen en behalen van hun eigen doelen. Het Kompas is een Vreedzame School. Als Vreedzame School streven we ernaar om de kinderen te leren: op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen constructief conflicten op te lossen verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap open te staan voor verschillen tussen mensen LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Het Kompas voor sociale ontwikkeling?
Elke groep maakt regels die, in basis, neerkomen op: iedereen hoort erbij, respect voor elkaar, problemen samen oplossen, goed zorgen voor elkaar, zuinig zijn op spullen, en vriendelijke taal gebruiken. Aan het begin van het schooljaar worden de regels geïntroduceerd en staat elke regel een periode centraal. Tijdens de lessen van de Vreedzame School worden afspraken gemaakt. De regels en afspraken gelden tijdens de lessen, in de pauzes en voor en na schooltijd. Het team evalueert regelmatig de sociale ontwikkeling van de leerlingen met behulp van vragenlijsten. De leerlingen zijn over het algemeen tevreden over de school, voelen zich veilig en zien dat leerkrachten optreden indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Kompas gebruikt 'Leerling In Beeld-sociaal functioneren' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.