WereldKidz Merseberch in Maarsbergen - Resultaten

WereldKidz Merseberch
Van Beuningenlaan 28 A
3953 BR Maarsbergen

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
24.34
Spreiding
5.31

De schoolweging van Merseberch is 24,34 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,52% scoren bijna alle leerlingen op het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, ook voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

Fundamenteel niveau

Score: 98.5185%

Streefniveau

68,15% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het toparrangement, waarbij talentontwikkeling centraal staat.

Streefniveau

Score: 68.1481%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 36,36% vwo-advies (regio: 18,61%) en 18,18% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1 leerling in 2023-2024), wat lager is dan regionale trends (1,01%). De brede adviesrange sluit aan bij de gedifferentieerde groepering in reguliere en toparrangementgroepen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Longitudinaal onderzoek toont vooruitgang: groep 8 scoort 4,1% hoger op begrijpend lezen dan in groep 7. De rekenresultaten blijven stabiel (+0,8%), met specifieke groei in algebraïsch denken door de inzet van digitale leertrajecten.

ToetsMerseberchGemeente AmsterdamNederland
LIB178.04177.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling Net als op andere basisscholen moeten de kinderen van WereldKidz Merseberch leren lezen, schrijven, rekenen enz. Op de Merseberch leren de kinderen zelfstandig te werken en eigen verantwoordelijkheid te nemen. Leren omgaan met eigen mogelijkheden en onmogelijkheden gaat niet vanzelf. De leraren volgen de groei en de ontwikkeling van de kinderen op de voet. Niet alleen via observaties maar ook met behulp van een uitgebreide administratie en toetsing wordt uw kind ‘in beeld’ gehouden. In de kleuterbouw worden alle kleuters via speciaal ontwikkelde observatielijsten 'bekeken'. Vanaf groep 4 hebben de kinderen een portfolio waarin per periode de doelen staan vermeld en worden gevolg en geëvalueerd door de kinderen en de leerkrachten. In alle groepen vinden regelmatig gesprekken plaats met kinderen en ouders over de vorderingen en gedragingen van de kinderen. De intern begeleider zorgt voor de coördinatie en ondersteuning op het gebied van leerlingzorg. Zij komt met regelmaat in alle groepen en bespreekt kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben. In het overleg tussen collega's vinden gesprekken plaats over kinderen die niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Tijdens deze gesprekken wordt informatie uitgewisseld, worden suggesties gedaan of speciale materialen uitgewisseld. Drie keer per jaar vindt er een bouwgroepsbespreking plaats waar de ontwikkelingen (vorderingen en gedragingen) van kinderen met speciale aandacht worden besproken. Elk onderwijsteam voert daarnaast regelmatig gesprekken in de bouw over de opbrengsten van het onderwijs en specifiek over de ontwikkeling van de kinderen met extra aandacht. Als school zijn wij verplicht om mee te werken aan de zogenaamde meldcode. Indien wij ons ernstig zorgen maken over de veiligheid van een kind, zijn wij verplicht dit te melden. Testen en toetsen Op basis van observaties van werk- en leergedrag, analyses van toetsen, gesprekken met kinderen, ouders, collega-leerkrachten, intern begeleider en (indien nodig) externe deskundigen wordt de onderwijsbehoefte van kinderen in beeld gebracht. De centrale vraag is steeds hoe de lesstof, instructie, aanpak en begeleiding afgestemd kan worden op wat een kind nodig heeft om de doelen te bereiken. We gebruiken met Cito Leerling in Beeld als leerlingvolgsysteem. We nemen 2x per jaar de toetsen rekenen, taalverzorging, technisch lezen en begrijpend lezen af. We analyseren de resultaten en bespreken deze in het onderwijsteam en met de intern begeleider. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak gemaakt voor de komende periode. We volgen ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door het twee keer per jaar afnemen van een vragenlijst. In groep 7 en 8 wordt Burgerschap Meten afgenomen. Hiermee monitoren we de opbrengst van het burgerschapsonderwijs en de burgerschapscompetenties van de kinderen op kennis, vaardigheden en houding. Democratisch handelen, maatschappelijk verantwoord handelen, omgaan met conflicten en omgaan met verschillen wordt in kaart gebracht. Aan de hand hiervan wordt het onderwijsplan burgerschap aangepast waar nodig. Het belang van kwaliteitszorg en wetenschappelijk onderzoek Wij nemen regelmatig deel aan wetenschappelijk onderzoek. Sommige gegevens uit het leerlingvolgsysteem zijn belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek. Dit betreft resultaten van taal- en rekentoetsen en de deelname aan kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Met de anonieme resultaten van leerlingen kunnen ontwikkelingen en prestaties van de school en andere scholen in kaart worden gebracht. Dat is van belang om het onderwijs te verbeteren op onze school en in heel Nederland.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

70,59% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het percentage onderadvisering (17,65%) ligt echter hoger dan regionaal (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge vwo-adviezen. De monitoring van doorstroomresultaten toont kansen voor optimalisatie van het adviesproces.

Sociale ontwikkeling

Op Merseberch leren de leerlingen kritisch na te denken, alleen problemen op te lossen, samen problemen op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, een ander en de omgeving. Daarnaast werken we structureel aan talentontwikkeling van onze leerlingen. Hierbij gebruiken we de visie van het 'Talentgedreven onderwijs geven' van Luc Dewulf en Els Pronk. Vanuit deze visie gaat een talent niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Die maakt dat de tijd vliegt, en dat je je batterij oplaadt. Van je talenten krijg je energie. De kinderen leren hun eigen talenten en die van anderen te herkennen en in te zetten. Wanneer onze leerlingen van school gaan is ons doel dat zij hebben ontdekt wat hun talenten zijn en waar ze energie van krijgen, ze zelfvertrouwen hebben en met respect omgaan met anderen. LEES MINDER

Gezamenlijk verantwoordelijk

Groepsdoorbrekend werken

Grote betrokkenheid

Wat is de aanpak van WereldKidz Merseberch met betrekking tot sociale ontwikkeling?

Aan het begin van het schooljaar start WereldKidz Merseberch met de 'gouden weken'. Samen met de kinderen worden afspraken gemaakt over de manier waarop ze met elkaar willen werken, zowel binnen de groep als op de hele school. Iedereen is verantwoordelijk voor een veilig en fijn sociaal klimaat. De schoolregels worden per groep uitgewerkt naar klassenafspraken. Gedurende het hele jaar staan de regels centraal, worden ze herhaald en indien nodig bijgesteld. De kinderen leren over zichzelf, over de ander en over samenwerking. Er wordt aandacht besteed aan emoties, empathie, het maken van eigen keuzes onder groepsdruk en conflictoplossing. Wekelijks staat er een talent centraal en wordt er een talentactiviteit gedaan. In de kringen wordt aandacht besteed aan de omgang met elkaar, verantwoordelijkheid en de talenten van elk kind. Er wordt jaarlijks onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de leerlingen. De leerlingen geven Merseberch gemiddeld een 8,4. Ze zijn met name tevreden over wat ze leren en de hulp die ze krijgen van de leerkrachten. Verbeterpunten worden samen met de leerlingen aangepakt.

Welke registratie gebruikt WereldKidz Merseberch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

WereldKidz Merseberch gebruikt 'Leerling in beeld: Sociaal Emotioneel Functioneren' om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren en te volgen.