
Schoolweging
De schoolweging van De Bottel is 29,27 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,2% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze uitzonderlijke score benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 66,7% een ruim bovenliggend streefniveau ten opzichte van de inspectienorm van 47,1%. Deze score overstijgt zowel het regionale (57,8%) als landelijke gemiddelde, wat duidt op effectieve differentiatie in het reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 43,8% van de leerlingen havo en 12,5% vwo, aanzienlijk hoger dan regionale vergelijkingscijfers (16,1% havo, 18,6% vwo). Tegelijkertijd blijft het percentage praktijkonderwijsadviezen laag (0%), tegenover 1,01% in de regio. Deze focus op theoretische leerwegen sluit aan bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Bottel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school heeft eigen schoolnormen opgesteld voor de tussenresultaten. Rond maart (midden toetsen) en juni (eind toetsen) worden de resultaten besproken in een Grote Schoolbespreking. We bespreken de resultaten en trends eerst op school niveau, daarna op groepsniveau en tenslotte op individueel kindniveau. We stellen gezamenlijk een een plan op voor het schoolniveau, en leerkrachten maken een plan voor hun eigen groep. Tenslotte stellen we voor de kinderen waarvoor het nodig is nog een individueel handelingsplan op. Van hieruit worden dan de nodige acties uitgezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 27,3% van de leerlingen onder het oorspronkelijke advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Mogelijk reflecteert dit een terughoudend adviesbeleid. Desalniettemin presteert 63,6% op niveau, wat aansluit bij de sterke fundamentele scores.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Vreedzame School. We besteden iedere week een uur op ons lesprogramma aan sociale omgang met elkaar en aan burgerschap. We volgen de ontwikkeling van de kinderen op sociaal emotioneel gebied. Kinderen en ouders geven aan dat ze de Bottel een fijne en veilige school vinden.
Veiligheid
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Bottel voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool De Bottel zijn bepaald in overleg met ouders, kinderen en het team. De school werkt met de Vreedzame School methode, wat zorgt voor een fijn sociaal en veilig klimaat. De school hanteert een grondwet en draagt haar visie uit op de website, in contacten met anderen en visueel in het schoolgebouw. Er is een doorgaande lijn met PSZ en BSO van 't Nest op dit gebied.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Bottel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Bottel gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.