
Schoolweging
De schoolweging van Martinus School is 26,95 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 93,2% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Ondanks een lichte achterstand op het vergelijkingscijfer (96,7%), profileert de school zich als betrouwbaar basisonderwijs. De focus op taalvaardigheid in de onderbouw draagt hieraan bij, met een gemiddelde LIB-score van 173,57.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 62,0% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school de eigen signaleringswaarde (51,8%). Dit benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral in rekenen waar leerlingen 4,6% beter presteren dan in groep 7. De score ligt net onder het landelijk gemiddelde (63,3%), maar markeert een stabiele prestatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 21,4% havo en 17,9% vwo (vergelijkbaar met regio). Praktijkonderwijs ligt met 3,6% hoger dan het gemiddelde (1,0%), wat passend is bij de complexere leerlingenpopulatie. Havo/vwo-combinaties (14,3%) en vmbo-(g)t (14,3%) onderstrepen de aandacht voor individuele trajecten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Martinus School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.57 | 175.36 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school (het leerlingvolgsysteem) Van iedere leerling houden wij een dossier bij. Hierin komen gegevens over het gezin, afspraken met ouders, handelingsplannen (werkwijze voor een speciale aanpak), observaties, toetsgegevens en rapportagegegevens. Hierin worden de verslagen van eventuele besprekingen en onderzoeken bewaard. Zo’ n leerlingendossier bewijst goede diensten, wanneer leerlingen worden besproken of wanneer wij de hulp inroepen van instanties buiten de school. U kunt hierbij denken aan een psychologisch of didactisch onderzoek. De aantekeningen van de leerkracht worden in het dossier ondergebracht. Door het goed bijhouden van de resultaten van de leerlingen in een leerlingvolgsysteem kunnen wij de ontwikkeling van een kind vanaf zijn kleuterperiode tot aan groep acht goed volgen en eventueel bijsturen. Het dossier is voor de ouders van de leerling ter inzage. Ook hebben ouders recht op een afschrift van een onderwijskundig rapport ingeval de leerling de school verlaat. De gegevens van de leerlingen worden vijf jaar na het verlaten van de school vernietigd. Na iedere toetsperiode bespreken de leerkrachten samen met de interne begeleider (IB’er= de leerkracht die o.a. de zorg voor de kinderen coördineert) en de directeur de resultaten en voortgang. Er wordt vooral aandacht gegeven aan kinderen met opvallende resultaten. Dit kunnen zowel goede als zwakke resultaten zijn. In teamvergaderingen worden ontwikkelingen besproken en meldingen doorgegeven, die voor het gehele team van belang zijn. Natuurlijk wachten leerkrachten bij opvallende indrukken tussentijds niet tot deze teambespreking maar passen al eerder de begeleiding aan in overleg met onze IB’er. Het bespreken van de vorderingen van de kinderen met de ouders Leerlingen van de instroomgroep: · Krijgen een uitnodiging voor een intakegesprek, voordat ze starten, · Krijgen een uitnodiging voor een 10 minutengesprek, in september, november, februari/maart en in de laatste weken van het schooljaar. · Op verzoek van de leerkracht of de ouders kan een gesprek gepland worden. Leerlingen van groep 1 t/m 8: · Krijgen een uitnodiging voor een startgesprek in de eerste weken van het schooljaar, · Krijgen een uitnodiging voor een 10 minutengesprek in november, in februari/maart en aan het eind van het schooljaar. · Krijgen in februari/maart en in juni/juli een rapport. Het doel van het startgesprek is kennismaken en over en weer uitspreken van verwachtingen. Bij het gesprek zijn de ouders en de leerkracht aanwezig en vanaf groep 5 nodigen we ook de leerlingen uit. Tijdens de 10 minutengesprekken komen behalve de leerresultaten ook de sociale en de emotionele ontwikkeling van uw kind aan de orde. Op verzoek van de leerkracht of de ouders kan tussentijds altijd een gesprek gepland worden. Wanneer er sprake is van een mogelijk onderzoek of indien een andere aanpak is gewenst in het leerproces, dan wordt u van te voren op de hoogte gebracht door de groepsleerkracht of de IB’er. ,afspraken worden vastgelegd. Tevens kan het gebeuren dat het verslag dat we maken na een gesprek met ouders, ter ondertekening aan u voorleggen, zodat er later geen misverstanden kunnen ontstaan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,05% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat mogelijk wijst op uitdagingen in de overgang naar het VO. Desondanks presteert 63,2% op advies en 15,8% boven advies, een teken van zorgvuldige advisering. De school zet in op nazorg, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
In de totale ontwikkeling van een kind is het belangrijk dat hij/zij actief deelneemt aan de klas, school en de maatschappij. Er zijn vele activiteiten, waar we binnen de school aan werken. Deze activiteiten worden op diverse manieren geëvalueerd. Uitgangspunten m.b.t. actief burgerschap en sociale integratie: we gaan er mede van uit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving, actief burgerschap en sociale integratie willen we bevorderen, ons onderwijs is er mede op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdsgenoten. "sociale integratie’: • het schoolnaamfeest; bezoeken van voorstellingen; deelname aan de gezinsvieringen; lessen Staatsinrichting in groep 8; lessen uit de methode ‘Goed Gedaan!’; steun aan de landelijke vastenactieproject; jaarlijkse projectweken op school. LEES MINDER
aandacht hebben voor elkaar
respect voor iedereen
iets goeds doen
Wat is de werkwijze van KBS De Martinus voor sociale ontwikkeling?
De sociale integratie komt tot uiting in het schoolnaamfeest, bezoeken van voorstellingen, deelname aan gezinsvieringen, lessen Staatsinrichting in groep 8, lessen uit de methode 'Goed Gedaan!', steun aan de landelijke vastenactieprojecten en jaarlijkse projectweken op school. De methode 'Goed Gedaan!' biedt handvatten voor structurele lessen sociale ontwikkeling in de hele school, waardoor alle kinderen met dezelfde thema's werken en elkaar ondersteunen. KBS De Martinus zorgt voor contacten in de gemeente vanuit de beleving van het kind, met diverse activiteiten in het programma van de leerkrachten.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Martinus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS De Martinus gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Martinus?
KBS De Martinus gebruikt 'Goed gedaan' als methode voor sociaal-emotioneel leren.