Prot Chr Sch vr BSO Immanuel
Kapelsepad 20 A
3412 KM Lopikerkapel

Schoolweging

Schoolweging
29.22
Spreiding
5.82

De schoolweging van Immanuel Lopikerkapel is 29,22 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een solide basiskwaliteit, ondanks de lagere score ten opzichte van vergelijkbare scholen (95,88%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

40,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat onder de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit suggereert een uitdaging in het realiseren van hogere leerdoelen, mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,22).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 71,43% vmbo-(g)t en 14,29% vwo. Dit contrasteert met regio-cijfers waar vmbo-(g)t gemiddeld 16,45% bedraagt. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1,01% beslaat. De brede adviesrange (vmbo-b tot vwo) past bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente LopikGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Hoe worden de leerresultaten gemeten en vastgelegd? Cijfers en woordbeoordelingen De leerkrachten houden de vorderingen van uw kind bij. Ze beoordelen regelmatig het schriftelijk werk, de overhoringen en de toetsen. Vaak worden hiervoor cijfers gegeven; bij sommige vakgebieden worden de resultaten in letters weergegeven (g = goed; rv = ruim voldoende; v = voldoende; m = matig; o = onvoldoende). Toetsen We maken gebruik van toetsen die bij de methode horen om te zien of de leerling de stof begrijpt en beheerst. Daarnaast maken we gebruik van algemene landelijke toetsen om te meten of de groep op schema ligt vergeleken met andere scholen. De resultaten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Rapporten De kinderen krijgen twee keer per jaar een rapport mee. Hierin worden de prestaties over de verschillende vakken vermeld. Leerlingvolgsysteem Om de kinderen goed te kunnen observeren, hebben we naast de registratie van de vorderingen en leerresultaten een zogenaamd leerlingvolgsysteem in gebruik. Dit houdt in dat we van elk kind zijn of haar ontwikkeling volgen. Daarbij stellen we doelen: welk doel past bij dit kind, gezien zijn of haar ontwikkeling? Bij het stellen van die doelen willen we de kinderen zelf steeds meer betrekken zodat ze optimaal betrokken worden bij hun eigen leerproces (opbrengstgericht werken). Elk jaar gebruiken we voor het afnemen van de toetsen voor het leerlingvolgsysteem een toetskalender. Deze kalender wordt elk jaar opnieuw samengesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder hun advies (vs. 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie. Desondanks blijft 60% op advies, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert, vraagt aandacht voor doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Op onze school hechten we grote waarde aan de sociale ontwikkeling van onze leerlingen en hebben we diverse initiatieven om dit te ondersteunen en zichtbaar te maken. Kwaliteiten en Onderwijsbehoeften We sluiten aan bij de individuele kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de leerlingen door een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren. Dit houdt in dat we oog hebben voor de unieke talenten en leerstijlen van elke leerling en hen de ruimte geven om zich op sociaal gebied te ontwikkelen. Extra Aandachtspunten Onze school schenkt extra aandacht aan vaardigheden zoals respect, samenwerking, en communicatie. Deze kernwaarden zijn geïntegreerd in ons dagelijks onderwijs. We organiseren regelmatig activiteiten en projecten waarbij leerlingen in groepjes werken en leren hoe ze effectief kunnen samenwerken en communiceren. Specifieke Aanpak 1. Sociaal-emotionele leerlingen: We gebruiken preventief de methode 'Kanjertraing'. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd (of volgend de opleiding) 2. Reflectie en feedback: Leerkrachten bieden regelmatig feedback en reflectiemomenten aan, zodat leerlingen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en de impact daarvan op anderen. 3. Ouders betrekken: We betrekken ouders actief bij school d.m.v. ouderavonden en communicatie over de sociale ontwikkeling van hun kinderen. 4. Zichtbaarheid: de afspraken/gedragsregels zijn zichtbaar in de school. LEES MINDER

Groei

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Prot Chr Sch vr BSO Immanuel voor sociale ontwikkeling?

De visie op sociale ontwikkeling wordt op Prot Chr Sch vr BSO Immanuel op verschillende manieren uitgedragen. Leerkrachten integreren de principes van de Kanjertraining in hun dagelijkse lessen en activiteiten, door middel van rollenspellen, reflectiemomenten en groepsgesprekken. De schoolomgeving weerspiegelt de kernwaarden, met posters en visuele reminders in de gangen en klaslokalen. Ouders worden op de hoogte gehouden via ouderavonden, nieuwsbrieven en oudergesprekken. Leerlingen krijgen erkenning voor positief gedrag. Leerkrachten zijn gecertificeerd Kanjertrainers en volgen scholing om hun kennis up-to-date te houden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Prot Chr Sch vr BSO Immanuel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Prot Chr Sch vr BSO Immanuel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijst.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Prot Chr Sch vr BSO Immanuel?

Prot Chr Sch vr BSO Immanuel gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.