
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Lopik is 32,44 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (94,8%). Dit onderstreept de effectiviteit van het basisondersteuningsniveau, met name op taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Dit overtreft zowel het landelijk (53,4%) als regionaal gemiddelde. De focus op maatwerkonderwijs, inclusief aanbod voor meerbegaafden zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hieraan bij te dragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een tweeledig profiel: 47,4% vmbo-advies (vs. 25,8% regio) combineert met 42,1% havo/havo-vwo/vwo-advies. De nadruk op praktische leerwegen (vmbo-b/k: 47,4%) reflecteert de leerlingenpopulatie, terwijl het aandeel vwo-adviezen (10,5%) juist onder regionale benchmarks (18,6%) blijft. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, in contrast met 1,01% in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Regenboog Lopik | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We nemen elk half jaar de tussentoetsen van Cito af. In februari en juni worden de trends daarin geanalyseerd en besproken met het schoolteam. We gebruiken een eigen ontwikkelde kwaliteitscirkel: 1. Het gesprek 2. Beschrijving van gewenst onderwijs 3. Observaties in de klassen 4. Terugkoppeling van de observaties op twee niveaus 5. Interventie in de lespraktijk
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,56% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 72,22% op advies functioneert. Dit wijst op accurate adviesvorming door de zorgvuldige ‘doorlopende ontwikkellijn’-aanpak zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De 22,22% boven advies toont groeipotentieel bij leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Op de Regenboog hechten we veel waarde aan de brede ontwikkeling van kinderen: op cognitief gebied, op sociaal-emotioneel gebied en op het gebied van expressie en talent. Voorwaarden daarvoor zijn een veilige omgeving, ruimte om te groeien en vertrouwen in de talenten van elk kind.
Veiligheid
Ruimte
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van CBS De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
CBS De Regenboog volgt de sociale ontwikkeling van de leerlingen met de KanVas vragenlijst. Aan de hand van de uitslagen worden de leerlingen twee keer per jaar besproken door de leerkracht met de intern begeleider. Waar nodig wordt extra ondersteuning voor het kind ingezet en worden de uitslagen met de ouders besproken tijdens de contactmomenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Regenboog gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kanvas en WMKpo.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Regenboog?
CBS De Regenboog maakt gebruik van Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.