
Schoolweging
De schoolweging van De Vlinderboom Loon op Zand is 27,89 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), toont het een stevige basiskwaliteit. De school houdt hiermee voldoende ruimte onder de signaleringswaarde om eventuele tegenvallers op te vangen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. In vergelijking met vergelijkbare scholen (60,5%) presteert de school nagenoeg gelijk. Dit laat zien dat de onderwijsambities goed aansluiten bij de capaciteiten van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
33,3% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde (18,6%). Ook het aandeel gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen (22,2%) overstijgt de regionale 10,3%. Tegelijkertijd kent de school een beperkt percentage praktijkgerichte adviezen (11,1% vmbo-k vs. 9,2% regionaal), wat past bij het theoretische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlinderboom Loon op Zand | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.23 | 173.81 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Van de oud-leerlingen presteert 25% boven hun advies (landelijk: 24,9%), terwijl slechts 8% onder presteert (vs. 11,8% nationaal). Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Ee Jenaplanschool is een school, waar je leert samenleven. Daarom bieden we structuur: Onze gouden regels en afspraken over pedagogisch en didaktisch handelen vormen de basis voor ons schoolklimaat. Als team zijn we betrokken: We staan dicht bij de kinderen en we waarderen de inbreng en de betrokkenhed van ouders bij de school. We werken, spelen en eten samen; we dragen zorg voor elkaar. LEES MINDER
Structuur
Betrokken
Samen
Hoe bevordert OJBS de Vlinderboom de sociale ontwikkeling van leerlingen?
OJBS de Vlinderboom stimuleert sociale ontwikkeling door gesprekken en kringen in alle groepen. In de onderbouw begint dit met de meeneemkring, waar kinderen leren presenteren, luisteren en vragen stellen. Dit wordt uitgebouwd naar bijvoorbeeld de 'dit-ben-ik-kring', 'hobbykring', 'theekring' en 'actualiteitenkring'. In de bovenbouw vinden regelmatig klassenvergaderingen plaats, waarbij leerlingen de rollen van voorzitter en secretaris afwisselen. Leerlingen hebben ook deze rollen tijdens de leerlingenraadsvergaderingen. Tijdens de blokperiode, waarin leerlingen instructies krijgen en zelfstandig werken, wordt samengewerkt met coöperatieve werkvormen. Het stellen van goede vragen is hierbij belangrijk.
Welke methoden gebruikt OJBS de Vlinderboom om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
OJBS de Vlinderboom gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.