Basisschool Bernadette
Loostraat 37
6924 AC Loo

Schoolweging

Schoolweging
27.79
Spreiding
4.64

De schoolweging van Bernadette Loo is 27,79 , met een spreiding van 4,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit scoort 3,6% hoger dan het regionaal gemiddelde en toont een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

85,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau (+24,2% boven de signaleringswaarde van 50,1%). Deze score overtreft het landelijk gemiddelde (61,1%) aanzienlijk en benadrukt het hoge onderwijsambieniveau. De school scoort zelfs 15% hoger dan vergelijkbare scholen in Loo.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge aandeel havo-adviezen (35,3% vs. 16,1% regio) en vwo-adviezen (23,5% vs. 18,6% regio). Het percentage praktijkonderwijs blijft met 0% juist onder het regionaal gemiddelde (1,01%). De combinatie van 70,6% hogere adviezen (havo/vwo) tegen 5,9% lagere (vmbo-k/-gt) past bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBernadette LooGemeente AmsterdamNederland
LIB180175.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Bernadetteschool volgen wij de leerlingen aan de hand van Leerling In Beeld. Dit houdt in dat wij twee keer per jaar toetsen afnemen om te volgen waar de kinderen zitten in hun ontwikkeling. Niet bij elke leerling verloopt de ontwikkeling hetzelfde. In ons onderwijs houden we daar zoveel mogelijk rekening mee. Er wordt per kind gekeken naar wat het kind nodig heeft. Hierbij worden de leerkrachten ondersteund door leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. We dragen als team samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van uw kind bij ons op school. Wij geven uw kind de zorg die het nodig heeft. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor de zorg in de groep. Als er problemen zijn, kunt u altijd overleggen met de groepsleerkracht. Voor groep 1/2 hebben we het observatiesysteem KIJK en gebruiken we het screeningsinstrument Kleuter in Beeld om de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen. Binnen de groep Als uw kind extra zorg nodig heeft, dan krijgt hij/zij dat van de groepsleerkracht. Die geeft extra uitleg, hulp en oefeningen om uw kind zolang mogelijk binnen het basisprogramma te houden. Dit wordt verwoord in het groepsplan. Dit noemen wij het Loo-wijsplan. Leerling- en groepsbespreking Als het basisprogramma niet lukt overlegt de leerkracht met de intern begeleider tijdens een leerling- of groepsbespreking. Hierin bespreken de leerkracht en de intern begeleider alle leerlingen van de groep. Aan bod komen dan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de leerresultaten. Kinderen die een andere aanpak nodig hebben worden besproken in de groepsbespreking. Deze aanpak zal vast worden gelegd in het groepsplan. Voor leerlingen, (meestal) vanaf groep 6 waarbij er sprake is van een individuele leerlijn, zal een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld worden. Hierbij wordt samen met de ouders twee keer per jaar gekeken naar het verwachte uitstroomniveau. We hebben binnen onze school kinderen die gemakkelijk leren en kinderen die daar moeite mee hebben. Voor kinderen die moeilijk leren, stellen we de doelen bij (minimumdoelen) en houden we in de gaten of ze, binnen hun mogelijkheden, voldoende vooruit blijven gaan. Dat geldt ook als uw kind extra begaafd is. Dan stellen we hogere eisen. We stemmen in alle gevallen af op de ontwikkeling van uw kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt boven advies door (vs. 25,3% landelijk), maar 77,8% blijft op niveau (boven landelijke gemiddelde van 62,9%). Het onderadviespercentage van 22,2% is bijna dubbele van de landelijke 11,8%, mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. Dit onderstreept het belang van nauwgezettere advisering.

Sociale ontwikkeling

· We investeren in het opbouwen van persoonlijke relaties met kinderen en ouders · We werken preventief · Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, ouders, leerkracht, leerling · We zijn duidelijk in onze verwachtingen · We staan model in het versterken van gewenst gedrag en laten voorbeeldgedrag zien · We minimaliseren aandacht voor ongewenst gedrag · We hanteren eenduidige consequenties bij ongewenst gedrag . We werken als team en oplossingsgericht. Wij focussen niet op het probleem maar op de oplossing en wij richten ons op de gewenste toekomst. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de aanpak van Basisschool Bernadette voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Bernadette start elk schooljaar met projecten zoals Klassenkracht/Gouden weken of lessen van Eigen-wijs: Kanjertraining en Breinhelden. Hierbij wordt gewerkt aan groepsvorming en een positief pedagogisch klimaat, vanuit de waarden veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Er wordt gewerkt met de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren van groep 1 t/m 8 en met de methode Breinhelden voor executieve functies. Relatie, competentie en autonomie zijn belangrijk, evenals vertrouwen en verbondenheid. De school streeft naar gelukkige kinderen die zich optimaal ontwikkelen en neemt verantwoordelijkheid voor pedagogisch handelen. Er wordt gestopt met extern attribueren en buitensluiten wordt tegengegaan.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Bernadette om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Bernadette gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bernadette?

Basisschool Bernadette gebruikt Kanjertraining, Taakspel en Groepsgeluk als methoden voor sociaal-emotioneel leren.