
Schoolweging
De schoolweging van St. Ludgerus Loenen aan de Vecht is 23,88 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98,2% van de leerlingen gehaald, wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Deze score toont aan dat de school uitstekend presteert op basisvaardigheden. Ter vergelijking: landelijk behaalt gemiddeld 97,7% van de leerlingen dit basisniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met een score van 76,3% voor het streefniveau overtreft de school ruimschoots de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit geeft aan dat driekwart van de leerlingen het ambitieuze niveau behaalt, tegenover 67,7% bij vergelijkbare scholen. De focus op differentiatie blijkt effectief, mede door het uitgebalanceerde onderwijsaanbod zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 30,4% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd blijft het percentage praktijkgerichte adviezen beperkt tot 8,7% voor vmbo-b, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 5,5%. Opvallend is het hoge aandeel havo-adviezen (26,1%), wat past bij het profiel van de school om leerlingen kansrijk te adviseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Ludgerus Loenen aan de Vecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.65 | 175.23 | 179.78 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij zijn trots op onze resultaten. Als school presteren wij op of boven het landelijk gemiddelde van scholen met een soortgelijke populatie. Dit zien wij terug in de eindtoetsresultaten. Er wordt handelings- en opbrengstgericht gewerkt en we stellen ambitieuze doelen op die passend zijn bij onze leerlingpopulatie. Het team gaat regelmatig in gesprek over het aanbod en wat daar de resultaten van zijn. Hierdoor signaleren wij snel wat er nodig is bij iedere leerling. Wij volgen de ontwikkeling en groei van onze leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en welbevinden. We houden deze gegevens en resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we, halfjaarlijks, landelijk genormeerde toetsen op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, spelling en technisch- en begrijpend lezen. De tussenresultaten worden, op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd. Wij bekijken of de resultaten naar verwachting zijn, hoe we uitkomsten kunnen duiden en of ingezette interventies het gewenste effect hebben gehad. Op basis van deze gegevens wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groep, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. In de groepen 1-2 registeren we de vorderingen van de leerlingen aan de hand van leerlijnen. Door dit twee keer per jaar te doen, kunnen we de ontwikkeling bijhouden t.o.v. het vorige registratiemoment en de landelijke gemiddelden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat geen enkele oud-leerling onder het geadviseerde niveau presteert (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 90% blijft op het geadviseerde niveau hangen, terwijl 10% bovenuit stijgt. Deze cijfers benadrukken de nauwkeurigheid van de adviesprocedure en de kwaliteit van de warme overdracht naar het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich prettig voelt. Wanneer je je prettig voelt, kom je tot leren. Wij stimuleren dit onder ander door de lessen uit onze methode 'Kwink' (voor sociaal-emotioneel leren). We stimuleren gewenst gedrag, wat een positieve bijdrage levert aan de sfeer en de veiligheid in de klas. Ook door voorspelbaar te zijn (dagritmekaarten) in afspraken en gedrag dragen we bij aan de veiligheid. De samenwerking met ouders is van wezenlijk belang bij het scheppen van een veilig klimaat binnen de groep en school. Door middel van individuele contacten, ouderavonden en andere communicatiemiddelen wordt de samenwerking tussen school en ouders versterkt. Door het bieden van vertrouwen, veiligheid en sociale ondersteuning creëert de leerkracht een optimale situatie in de groep, waarbinnen het kind ervaringen kan op doen en zelfvertrouwen kan ontwikkelen. Naast respect voor het individu vormt respect voor de ander en voor de wereld om ons heen een belangrijk uitgangspunt. We stimuleren eigenaarschap bij leerlingen. Het leren stellen en uitvoeren van doelen, het mede-eigenaar zijn in het leerproces vinden wij van belang. Er ontstaat een grotere betrokkenheid bij en voor het leren. Dit leidt tot intrinsieke motivatie. LEES MINDER
Vertrouwen
Betrokken
Groei
Wat is de werkwijze van KBs St. Ludgerus voor sociale ontwikkeling?
KBs St. Ludgerus gebruikt Leerling in Beeld om de sociale opbrengsten in kaart te brengen. Dit geeft inzicht in het sociaal emotioneel functioneren van leerlingen, het zelfbeeld, welbevinden en sociale gedrag. Leerling in Beeld helpt de school om signalen van leerlingen op te vangen en hen beter te begrijpen, en geeft de leerkracht suggesties voor extra ondersteuning.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBs St. Ludgerus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBs St. Ludgerus gebruikt Zien als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs St. Ludgerus?
KBs St. Ludgerus gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.