Openbare Basisschool De Vennegotte
Pearsonplein 23
7242 JA Lochem

Schoolweging

Schoolweging
28.35
Spreiding
6.48

De schoolweging van De Vennegotte is 28,35 , met een spreiding van 6,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. De school scoort hierbij consistent beter dan vergelijkbare scholen (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,2% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (60,5%), wat duidt op effectieve kwaliteitsverbetering in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De Vennegotte geeft 43,5% van de leerlingen een advies voor vmbo-(g)t of hoger, tegen 34,5% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (17,4% vs. 18,6% landelijk), maar ook het relatief frequente dubbeladvies vmbo-(g)t/havo (8,7%). Praktijkonderwijsadvies is laag (niet aanwezig vs. 1,01% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VennegotteGemeente AmsterdamNederland
LIB175.77176.1175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We vinden het belangrijk dat leerlingen zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden. Op de Vennegötte hebben we daarom een leerlingvolgsysteem. Naast de resultaten op de toetsen van de methodes, nemen we twee keer per jaar Cito-toetsen af. Hiermee meten we of de leerlingen zich ontwikkelen zoals we verwachten. Ook kijken we naar de kwaliteit van onderwijs op groeps- en schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

54,55% presteert boven advies (dubbel zo hoog als landelijk gemiddeld), terwijl slechts 4,55% onder advies presteert. Dit bevestigt de zorgvuldige advisering beschreven in het schoolondersteuningsplan, waar groep 7-8-leerkrachten intensief samenwerken.

Sociale ontwikkeling

Kanjertraining en The Leader in Me Op de Vennegötte hechten we veel waarde aan sociale veiligheid. We geloven dat een veilige en positieve omgeving essentieel is voor het leren en ontwikkelen van onze leerlingen. Daarom maken we gebruik van twee belangrijke programma's: The Leader in Me en Kanjertraining. Kanjertraining Kanjertraining is een programma dat gericht is op het creëren van een veilige sfeer in de klas. Het helpt leerlingen om sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen, zoals omgaan met elkaar, samenwerken en respect tonen. Door middel van verschillende oefeningen en gesprekken leren leerlingen hoe ze op een positieve manier met elkaar kunnen omgaan en conflicten kunnen oplossen. Veiligheid: Leerlingen leren dat het belangrijk is om zich veilig te voelen, zowel fysiek als emotioneel. Respect: We stimuleren respectvol gedrag, zodat iedereen zich geaccepteerd voelt. Communicatie: Leerlingen leren open en eerlijk met elkaar te communiceren, wat helpt om pesten en andere sociale problemen te voorkomen. Samen voor een veilige leeromgeving Met Kanjertraining en The Leader in Me creëren we samen een veilige en ondersteunende leeromgeving voor al onze leerlingen. We geloven dat elke leerling de kans moet krijgen om te groeien en zich te ontwikkelen in een omgeving waarin ze zich veilig en gewaardeerd voelen. Op deze manier bereiden we onze kinderen voor op een succesvolle toekomst, zowel op school als daarbuiten. Op de Vennegötte vinden we een veilige leeromgeving heel belangrijk. Voor klachten over ongewenst gedrag kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten terecht bij een externe vertrouwenspersoon. De meest voorkomende vormen van ongewenst gedrag zijn: Seksuele intimidatie Pesten Agressie Discriminatie Klachten over onderwijskundige zaken of de organisatie van de school worden eerst besproken met de betrokken leerkracht of de schooldirectie. Als er klachten zijn over hoe iemand behandeld wordt, kunnen deze ook door de externe vertrouwenspersoon worden behandeld. LEES MINDER

respect

veiligheid en vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Vennegotte voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Vennegotte werkt met de Kanjertraining, een preventief programma om kinderen goede sociale vaardigheden aan te leren en handvatten te bieden bij pestgedrag. Tevens wordt er met de Kanjervragenlijst het welbevinden gemeten en actie ondernomen naar aanleiding van zorgsignalen. Daarnaast werkt de school met de zeven gewoonten van 'The Leader in Me' wat helpt om op school dezelfde taal te spreken en samen een goed schoolklimaat in stand te houden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Vennegotte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Vennegotte gebruikt Kanvas en de Kanjervragenlijst voor leerlingen en leerkrachten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Vennegotte?

Openbare Basisschool De Vennegotte gebruikt de Kanjertraining en 'The Leader in Me' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.