
Schoolweging
De schoolweging van De Tragellijn is 35,24 , met een spreiding van 5,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,69% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de school basisvaardigheden effectief overdraagt, zelfs in een context waar 35% van de leerlingen een vmbo-(g)t-advies krijgt en de schoolweging boven het landelijk gemiddelde ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,76% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (47,56%), toont de school hiermee aan dat ze ondanks de complexe populatie hogere doelen nastreeft, mogelijk door de beschreven flexibele onderwijsaanpak en intensieve monitoring.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op praktijkgericht onderwijs: 10% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) en 40% vmbo-(g)t (vs. 16,45% regio). De 10% havo-adviezen liggen juist onder het vergelijkingsgemiddelde (16,07%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, terwijl dit landelijk 18,61% is.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tragellijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni van ieder schooljaar worden DIA-toetsen afgenomen. Van de resultaten wordt een analyse gemaakt en wordt de trend bekeken. Wat valt er op, waar valt er te verbeteren en welke verwachting hebben we. De trendanalyse wordt besproken met het team, de medezeggenschapsraad en het bestuur van Liemers Novum. De tussenresultaten zijn erg belangrijk. De tussenresultaten zijn, naast de resultaten van de methodetoetsen, bepalend voor het groepsplan. Wat moeten we in de groep oppakken om hoge resultaten te behalen (aanpassen instructie, meer oefenstof, meer herhalen of automatiseren)? Als school hebben wij normen gesteld die wij willen halen. Door zeer nauwgezet de resultaten te monitoren, samen met de leerkrachten, kunnen we tijdig aanpassingen doen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 84% op advies functioneert. Dit lage percentage onderadvisering benadrukt het zorgvuldige adviesproces, zoals beschreven in het protocol met DIA-toetscontrole en maatwerkbijstellingen. De school scoort hierin beter dan vergelijkbare scholen, ondanks de complexere populatie.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn ons ervan bewust dat voor ieder kind een goede relatie met de leerkracht en andere kinderen van groot belang is om zich goed te ontwikkelen, zelfvertrouwen te krijgen en zich veilig te voelen. Kinderen moeten ongeacht hun achtergrond en mogelijkheden met plezier naar school kunnen gaan. Daarvoor is het noodzakelijk dat we met elkaar omgaan zoals je zelf behandeld zou willen worden, dat 'samen' het uitgangspunt is. Daarom werken wij met het programma SWPBS met wekelijkse lessen in omgaan met elkaar, de omgeving en de materialen. SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) is een programma gericht op het creëren van een veilige omgeving die het leren bevordert en waarin gedragsproblemen worden voorkomen. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert kinderen de gedragsverwachtingen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elk kind optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. Wij willen, samen met de kinderen en ouders, een veilige omgeving bieden waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van IKC De Tragellijn voor sociale ontwikkeling?
IKC De Tragellijn werkt met verschillende methoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Zo worden PBS-muntjes uitgedeeld om gewenst gedrag aan te moedigen. Leerlingen geven aan hoe zij zich voelen met de klassenmeter. ‘Stop, Loop, Praat’ wordt gebruikt om met ongewenst gedrag om te gaan. Er wordt gebruik gemaakt van sociogrammen om sociale verbindingen in kaart te brengen. Met Kindbegrip wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling in beeld gebracht, onderverdeeld in emotionele, sociale en morele competenties.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Tragellijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Tragellijn gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.