
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Lithoijen is 28,01 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,44% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische richtingen: 27,27% havo/vwo en 18,18% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt het vmbo-k-advies op (18,18%), wat boven het regionaal gemiddelde (9,17%) ligt. Dit sluit aan bij de gemengde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Oss | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vier keer per jaar analyseren we de resultaten (methodisch en CITO leerlingvolgsysteem). In oktober en april doen we dit aan de hand van de methodische toetsen en observaties. In februari en juni doen we dit aan de hand van het CITO leerlingvolgsysteem en methodische toetsen. Hierop baseren we onze speerpunten per jaargroep en worden acties uitgezet voor de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,38% van de leerlingen presteert onder het schooladvies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Echter, 61,54% zit op advies en 23,08% erboven, wat aansluit bij de in het schoolplan genoemde ‘maatwerkbegeleiding’ voor verschillende niveaus. De school evalueert jaarlijks de doorstroom om deze verhoudingen te verbeteren.
Sociale ontwikkeling
In een veilige (leer-) omgeving, waarbij samenwerking en zelfstandigheid wordt gestimuleerd, worden kinderen op Sint Jozef begeleid in hun ontwikkeling om met doelgerichte en toekomstgerichte vaardigheden te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Kinderen kunnen tot ontwikkeling komen als zij zich kunnen bewegen in een veilige leef- en leeromgeving. Als team trachten wij een goede, positieve sfeer op school te bewerkstelligen door o.a. de leerlingen respect bij te brengen voor de mensen waar zij dagelijks mee te maken hebben. Coöperatief leren is een samenwerkingsvorm die we veel inzetten in ons onderwijs; iedere bijdrage (ieder kind) doet ertoe. We hanteren 5 uitgangspunten in de groepen: - Iedereen in de groep is belangrijk - Ik doe mijn taak goed - We kunnen veel van elkaar leren - We luisteren naar elkaar - We doen het samen LEES MINDER
Samen leren/werken met plezier
Zelfstandigheid
Gedeelde verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Jozef voor sociale ontwikkeling?
Bij de start van het schooljaar stellen de kinderen samen groeps- en gedragsregels op. We leren kinderen het waarom van de regels en afspraken en werken zo aan verbetering van hun inzicht. Mocht het nodig zijn, dan hanteren wij het anti-pestprotocol. We vinden het belangrijk dat kinderen en ouders zich thuis voelen en werken samen aan een sfeer van veiligheid en geborgenheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Jozef gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Viseon.