De Reiger
Azollastraat 47
2165 XP Lisserbroek

Schoolweging

Schoolweging
30.25
Spreiding
5.73

De schoolweging van De Reiger Lisserbroek is 30,25 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 98.35% ruimschoots gehaald, ver boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95.88%). Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Reiger presteert uitstekend op het streefniveau: 67.08% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1% en het vergelijkingsgemiddelde (57.79%). Dit reflecteert een sterke focus op cognitieve uitdaging, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 25% van de leerlingen krijgt een vwo-advies en 25% havo/vwo, samen goed voor de helft van de uitstroom. Dit ligt aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare scholen (18.61% vwo, 10.93% havo/vwo). Tegelijkertijd blijft het praktijkonderwijsadvies beperkt tot 0%, tegenover 1.01% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Reiger LisserbroekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Dit doen we met behulp van het leerlingvolgsysteem IEP, dat goed past bij onze visie op onderwijs, namelijk: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen: Taalverzorging Rekenen Technisch lezen Begrijpend Lezen Hart en handen Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (28% vs. 11.81% landelijk). Dit zou kunnen samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.25). Desondanks slaagt 68% van de leerlingen erin op adviesniveau te presteren, wat aansluit bij de schoolvisie op maatwerk en monitoring.

Sociale ontwikkeling

Op De Reiger durven kinderen te leren. Ons onderwijs is er niet alleen op gericht om kinderen kennis en vaardigheden aan te leren, maar ook om te werken aan zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Op De Reiger vinden we het belangrijk dat ieder kind uitdagingen durft aan te gaan en niet bang is om fouten te maken. Onze kinderen voelen zich fijn en veilig op school. Naast onze schoolregels, die duidelijk te zien zijn in de school, werken wij met de Kanjer training. Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee onze leerlingen fundamentele levensvaardigheden verwerven. Dit zijn vaardigheden waarmee we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Onderzoek leert dat een goed schoolklimaat en aandacht voor sociaal-emotioneel leren meer leerresultaat oplevert. De leerresultaten van kinderen op het gebied van rekenen, taal en lezen worden gestimuleerd door te werken aan een goede sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilig klassenklimaat. Wij vinden dat op De Reiger van groot belang. LEES MINDER

Growth mindset

Samen

Zelfstandig

Wat is de werkwijze van De Reiger voor sociale ontwikkeling?

De schoolregels hangen zichtbaar in de school en worden regelmatig met de kinderen besproken door de leerkrachten. De Reiger maakt gebruik van Kanjertraining, waarbij kinderen sociale omgangsvormen wordt aangeleerd. Alle leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining, waardoor normen en waarden in hun sociaal-emotionele context worden geborgd. De Kanjerregels zijn: We helpen elkaar, we zijn te vertrouwen, niemand doet zielig, niemand speelt de baas, niemand lacht uit.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Reiger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Reiger gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Reiger?

De Reiger maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.