obs Prins Claus
Laan Van Rapijnen 26
3461 GH Linschoten

Schoolweging

Schoolweging
28.33
Spreiding
7.34

De schoolweging van Prins Claus Linschoten is 28,33 , met een spreiding van 7,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamentele niveau wordt door 98,25% van de leerlingen behaald, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (96,37%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijsniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,42% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde van 60,51%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op het benutten van cognitief potentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 30,43% vwo-advies (tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen) en 21,74% havo/vwo. Tegelijkertijd is er aandacht voor maatwerk, met 4,35% praktijkgericht vmbo-b/k advies. Deze brede spreiding sluit aan bij de relatief gevarieerde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Claus LinschotenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school worden de leerlingen zorgvuldig gevolgd. We doen dit middels gesprekken, toetsen en observaties Werken met doelen In de groepen 3 t/m 8 is te zien aan welke doelen wordt gewerkt op de doelenmuur. Leerlingen geven aan wat ze al weten en waar ze nog aan werken. Na een toets wordt besproken wat nodig is voor de volgende stap. De toetsen geven vooral de ontwikkeling weer. Leerlingen leren dat de mate van beheersing niets zegt over hoe je bent als mens. In de gesprekken komt vooral naar voren waar de leerling in is gegroeid ten opzichte van zichzelf. Dagelijks Iedere dag volgt de leerkracht de leerling bij de instructie en het verwerken van de leerstof. De leerkracht bekijkt dan ook dagelijks wat de volgende dag meegenomen moet worden in de planning. Zijn de doelen van die dag beheerst? En zo nee, wanneer komt dit dan nog eens aan bod? De leerkracht houdt dagelijks in de gaten hoe het zit met het leerplezier en de betrokkenheid. Iedere leerling moet in voldoende mate succes kunnen halen maar mag zeker ook in bepaalde mate leren doorzetten. Leerkrachten houden regelmatig observaties over hoe de leerlingen werken. Blokperiode Naast de dagelijkse observaties, volgt de leerkracht de leerlingen in blokken van ongeveer 10 weken (4 blokplannen per jaar). Iedere methode heeft zo zijn eigen indeling. Bij de afsluiting van een blok wordt bekeken wat deze leerling van dit blok heeft geleerd. Bij de toetsen zitten vaak ook onderdelen van het blok daarvoor. Onafhankelijke toets IEP Twee keer per jaar (januari/ juni) nemen we een methode onafhankelijke toets af. Hierin wordt bekeken wat de leerlingen in het afgelopen halfjaar hebben geleerd, maar ook wat ze eventueel al weten van de leerstof die in de komende periode aangeboden gaat worden. Leren doe je immers niet alleen op school. Afstemming van ons onderwijs op de resultaten Twee maal per schooljaar houden we een schoolbespreking waarin de opbrengsten op schoolniveau en groepsniveau worden bekeken. Met de gegevens van de resultaten, onderzoek en observaties passen we de onderwijsplannen aan daar waar nodig. Een onderwijsplan wordt alleen aangepast als dit schoolbreed nodig is. Zien we een afwijkend resultaat van een groep, dan beschrijven we de interventies in een groepsplan. Vervolgens bekijken we WAT en HOEVEEL een leerling geleerd heeft en stemmen we met al deze gegevens ons aanbod af. De coördinator van een vakgebied verwerkt dit in het onderwijsplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

76,19% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat hoger is dan het vergelijkingsgemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (19,05% tegen 11,81% landelijk) reflecteert mogelijk de zorgvuldige adviesprocedure waarbij veiligheid voorop staat. De lage score voor bovenadvies (4,76%) sluit aan bij het streven naar realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

We benaderen de sociale ontwikkeling op onze school vanuit de drie psychologische basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie. Als het goed gaat met deze basisbehoeften, komt een leerling makkelijker tot leren. Maar het werkt ook andersom, als wij goed onderwijs verzorgen, draagt het bij aan het gevoel van relatie, competentie en autonomie. Deze benadering zit verweven in het dagelijks handelen. Het uit zich vooral in de pedagogische en didactische aanpak van de leerkracht en het pedagogische klimaat in de klas. LEES MINDER

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van obs Prins Claus voor sociale ontwikkeling?

Obs Prins Claus gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren (SEL), burgerschap en mediawijsheid in de groepen 1 t/m 8. Kwink is een online methode die een doordacht SEL-programma biedt, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. De methode is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten) en de kracht van een veilige groep. De methode sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). De methode richt zich op vijf competenties: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs Prins Claus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Prins Claus gebruikt Focus PO en de WMK vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Prins Claus?

Obs Prins Claus gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.