
Schoolweging
De schoolweging van De Kerkuil is 28,12 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 94,78% ruimschoots gehaald, boven de inspectienorm van 85% en dichtbij het vergelijkingsgemiddelde (96,37%). Dit bevestigt dat basisvaardigheden stevig verankerd zijn, ook bij een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,12 tegen 29,77 landelijk).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (42,18%) blijft onder de signaleringswaarde van 48,6%, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 60,51% halen. Dit wijst op uitdagingen in het behalen van hogere taal- en rekenvaardigheden, mogelijk gerelateerd aan toenemende verschillen tussen leerlingen (spreiding 5,72). Desondanks behaalt 91% van de leerlingen na drie jaar nog het geadviseerde onderwijsniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 14,81% praktijkonderwijs/vmbo-b versus 62,96% vmbo-(g)t of hoger. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (12,96%), wat past bij de relatief complexe populatie. Hoewel het vwo-advies (9,26%) lager ligt dan regionaal gemiddelde (18,61%), sluit 66% van de adviezen aan op of boven het landelijk niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kerkuil | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Cyclus van de opbrengsten In de bijlage is de cyclus van de opbrengstanalyse te vinden. Om het half jaar voeren leerkrachten, zorgcoördinatoren en directie planmatig gesprekken over de opbrengsten. Daarin wordt besproken wat nodig is om eventuele aanpassingen te treffen in de cyclus van handelingsgericht werken. Dit schema is ook te vinden in de bijlage. We zijn in het schooljaar 2022-2023 gestart met het IEP LVS als methode-onafhankelijk instrument om de leerlingen van de groepen 3 t/m 8 te toetsen. Het IEP LVS bevat naast de hoofdtoetsen (taal en rekenen) ook hart- en handeninstrumenten waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Voor de groepen 1 en 2 verloopt de opbrengstanalyse anders. Hier maken de leerkrachten gebruik van MijnKleutergroep. MijnKleutergroep is een digitale omgeving waarin er snel en effectief geobserveerd kan worden en waar rapportages opgevraagd kunnen worden. De ontwikkeling van de vier ontwikkeldomeinen (taal, rekenen, sociaal-emotioneel en motoriek) kan per niveau worden geobserveerd. Daarnaast kunnen optioneel ook andere domeinen aangezet worden (bijvoorbeeld kunstzinnige vorming, Engels en oriëntatie op jezelf en de wereld).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 33,33% presteert boven advies (landelijk: 25,27%), terwijl slechts 8,89% onder presteert (landelijk: 11,81%). Dit onderstreept het accuraat inschatten van potentieel, mede dankzij het ‘doorstroomtoets-heronderzoeksprotocol’. De focus op ontwikkelingsgericht monitoren (vermeld in het schoolplan) lijkt hieraan bij te dragen.
Sociale ontwikkeling
Wij geven Kanjertraining. Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). Dit zijn onze doelen: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De Kanjertraining is opgenomen in de database van het NJI (Nederlands Jeugd Instituut) als effectief hulpmiddel volgens goede aanwijzingen bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. Bovendien besteedt de methode aandacht aan actief burgerschap. LEES MINDER
vertrouwen en veiligheid
soc. vaardigheden versterken
verantwoordelijkheid nemen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Kerkuil voor sociale ontwikkeling?
Op Kindcentrum De Kerkuil krijgen alle leerlingen kanjerlessen volgens een vast rooster. Posters en petten in iedere groep verhogen de zichtbaarheid. Alle medewerkers van de school spreken dezelfde Kanjertaal, waardoor er een schoolbrede manier is om het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas, het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen, het beheersen van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten, de bewustwording van de eigenheid bij leerlingen en het leren om verantwoordelijkheid te nemen. Na iedere schoolvakantie starten wij de eerste week met kanjerspellen waarin vertrouwen centraal staat. Daarnaast nemen wij twee keer per jaar de Kanvas vragenlijsten af. Naar aanleiding van de resultaten vinden er gesprekken plaats met (individuele) leerlingen en eventueel ouders.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum De Kerkuil om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Kerkuil gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Kerkuil?
Kindcentrum De Kerkuil maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.