
Schoolweging
De schoolweging van De Sprankel Lieshout is 28,96 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.4% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt De Sprankel ruimschoots de landelijke norm van 85%. Toch scoort de school hier 1.0 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (96.4%). Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, maar dat er mogelijk kansen liggen in de top.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 51.9%, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48.6%. Hoewel dit positief is, blijft het resultaat wel 8.6 procentpunt achter bij het vergelijkingsgroepgemiddelde van 60.5%. Dit suggereert ruimte voor verbetering in het bereiken van excellente prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 68% van de leerlingen krijgt een advies vanaf vmbo-(g)t of hoger (22% vmbo-(g)t, 18% havo, 18% havo/vwo, 10% vwo). Dit is beduidend hoger dan de regio, waar vergelijkbare scholen gemiddeld 57.1% in deze categorieën scoren. Praktijkonderwijsadviezen blijven met 2% beperkt, wat lager is dan het regionaal gemiddelde van 1.01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sprankel Lieshout | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.06 | 174.24 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We maken voor tussenresultaten gebruik van Leerling in Beeld van Cito. Dit doen we voornamelijk digitaal. Voordeel is dat de toets dan adaptief is. Sommige leerlingen krijgen een makkelijkere route, anderen een moeilijkere. Van de meeste toetsen kunnen we een analyse genereren. Daarmee kijken we waar er extra aandacht nodig is. Op schoolniveau kijken we of er trends zijn. Zijn er dingen die opvallen in alle groepen? Wat kunnen we daar aan doen? We toetsen de resultaten aan de referentiekaders van de inspectie en van scholen met een vergelijkbare populatie. We willen minstens de resultaten halen die vergelijkbare scholen gemiddeld halen. Op basis hiervan kijken we of er extra expertise nodig is, of eventueel aanvullende scholing.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.4% van de leerlingen presteert onder advies, wat 3.6 procentpunt hoger ligt dan landelijk (11.8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging en brede adviesrange. Toch blijft 69.2% op advies zitten, wat aansluit bij het beschreven zorgvuldige pré-adviesproces in groep 7. De 'doorlopende ontwikkellijn'-aanpak uit het schoolplan lijkt hier zijn vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Op onze school hebben we de kernwaarden van Hiro, gebaseerd op de judokernwaarden, als uitgangspunt. Vertrouwen ‘op elkaar kunnen rekenen’ Samenwerken ‘elkaar altijd helpen’ Respect ‘alles en iedereen in hun waarde laten’ Beheersing ‘in balans blijven’ Weerbaarheid ‘sterk staan en volhouden’ Discipline ‘doen wat nodig is’ Plezier 'lachen en veel lol maken' Daarmee werken we gedurende de hele schoolperiode aan een fijn groepsklimaat en leren we kinderen vaardigheden in de omgang met elkaar, in het oplossen van problemen, het weerbaar zijn, je eigen grenzen leren aangeven. Hiermee ondersteunen we de persoonlijke groei van kinderen en werken we in de preventieve sfeer aan een veilig klimaat op school. LEES MINDER
Respect
Vertrouwen
Samenwerking
Wat is de werkwijze van De Sprankel voor sociale ontwikkeling?
De Sprankel werkt met de methode Hiro, aangevuld met judolessen voor groep 3, 5 en 7. Er wordt gewerkt met gouden (start schooljaar) en zilveren (na de kerstvakantie) weken. Tussenliggend wordt gewerkt aan thema's passend bij de groep. Leerkrachten voeren kindgesprekken en jaarlijks wordt het welbevinden gemeten.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Sprankel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Sprankel gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de leerlijnen van Parnassys in groep 1 en 2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Sprankel?
De Sprankel gebruikt de methode Hiro voor sociaal-emotioneel leren.