Eben Haëzerschool
Rembrandt van Rijnstraat 33
4033 GG Lienden

Schoolweging

Schoolweging
30
Spreiding
6.53

De schoolweging van Eben Haëzerschool Lienden is 30,00 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,60% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Het resultaat is nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (95,71%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 55,66% een hoger percentage leerlingen op het streefniveau dan de signaleringswaarde van 45,5%. Dit ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,30%, wat aangeeft dat de school effectief differentieert maar nog ruimte heeft voor optimalisatie van het onderwijsaanbod voor de meer begaafde leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op het vmbo-(g)t met 50% van de adviezen, significant hoger dan het regionaal gemiddelde van 16,45%. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-adviezen (13,33% totaal), wat lager ligt dan vergelijkbare scholen (27,27% voor havo en vwo gecombineerd). De 3,33% vwo-adviezen vormen een aandachtspunt in relatie tot de behaalde streefniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEben Haëzerschool LiendenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.73176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten geven ons belangrijke informatie op groeps- en individueel niveau. Op tijd signaleren en bijsturen kan achterstand voorkomen.. Met behulp van een overzicht analyseren we de toets uitslagen en ondernemen we eventueel actie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend resultaat is dat 21,88% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke schooladvies presteert in het VO, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit contrasteert met 18,75% die boven advies presteert. Deze verhouding vraagt om een heroverweging van het adviesproces en mogelijk betere aansluiting op het VO.

Sociale ontwikkeling

De Eben Haëzerschool wil ieder kind een solide en veilige basis meegeven voor de verdere toekomst. Ieder kind ontwikkelt zich op een unieke en persoonlijke manier. We doen recht aan de verschillen van kinderen, zowel op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Onze school is een stabiele en rustige omgeving voor kinderen. In een basis van rust en veiligheid komen kinderen het beste tot ontwikkeling. We hechten daarom sterk aan rust, structuur, orde, respect en gezag. Onze school biedt veilige leefomgeving voor kinderen. Kinderen moeten met plezier naar school gaan, zich veilig voelen op het plein, in de school en in de groep. Een positief klimaat op school is een voorwaarde om tot leren te komen. LEES MINDER

wederzijds respect

veiligheid

gezien worden

Wat is de werkwijze van de Eben Haëzerschool voor sociale ontwikkeling?

De Eben Haëzerschool wil ieder kind een solide en veilige basis meegeven voor de verdere toekomst, door kennis en vaardigheden aan te reiken die nodig zijn om in de maatschappij een plekje te kunnen innemen. Dit wil de school bereiken door middel van de methode ‘Ruimte voor jezelf en de ander’, lessen in pestpreventie en de methode ‘Wonderlijk gemaakt’ die aandacht geeft aan seksuele vorming en diversiteit vanuit Bijbels perspectief. Er wordt gewerkt met een poster met de kleuren groen (prettig en veilig), oranje (pas op, geef je grens aan, ongemakkelijk) en rood (te ver, grensoverschrijdend) om kinderen te leren reageren in onprettige situaties.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Eben Haëzerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Eben Haëzerschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Eben Haëzerschool?

De Eben Haëzerschool gebruikt de methode ‘Ruimte voor jezelf en de ander’ voor sociaal-emotioneel leren.