De Jorisschool
Waterhoen 1
7132 DK Lichtenvoorde

Schoolweging

Schoolweging
26.84
Spreiding
5.51

De schoolweging van De Jorisschool is 26,84 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99.1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in complexere leerjaren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51.8%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische doorstroom: 27.5% havo/vwo en 17.5% vwo-advies (vergeleken met 10.93% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). De relatief lage vmbo-b/k percentages (7.5% tegenover 9.69% regio) benadrukken het ambitieuze karakter, passend bij de gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe JorisschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij maken een onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn onderdeel van een methode en toetsen het effect van ons onderwijs meteen nadat we een hoofdstuk of leerstofblok hebben behandeld. Groepsleerkrachten kunnen hiermee hun onderwijs direct afstemmen indien nodig. Niet-methodegebonden toetsen zijn landelijke toetsen die kunnen aangeven hoe onze leerlingen op een bepaald vakgebied presteren vergeleken met een landelijk gemiddeld. Zij toetsen het lange termijn effect. Deze toetsen worden digitaal verwerkt in een Leerlingvolgsysteem (LVS). Wij maken hiervoor vanaf schooljaar 2022-2023 gebruik van de DIA-toetsen. De opbrengsten van deze toetsen noemen wij de tussenopbrengsten. Na het afnemen van de LVS-toetsen (januari en juni) wordt er samen met het team bekeken wat de tussenopbrengsten zijn geweest van ons onderwijs. Deze resultaten worden met het team geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd. Na de schoolanalyse volgt per groep een groepsanalyse door de groepsleerkracht die wordt besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de intern begeleider worden gemeld voor een leerlingbespreking. Meestal volgt hierna een plan van aanpak, vaak vastgelegd in een HGW-kaart, dat samen met ouders wordt besproken en na verloop van tijd wordt geëvalueerd. De intern begeleider zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingondersteuning. Zij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42.5% van de leerlingen presteert boven advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Tegelijk blijft het percentage onderadviezing beperkt tot 12.5%. Deze resultaten sluiten aan bij de geïntensiveerde monitoring van doorstroomtrajecten zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Een absolute voorwaarde om tot leren te kunnen komen, is dat de Jorisschool een veilige leeromgeving is. Op de Jorisschool streven we naar een sfeer waarin elk kind, ouder en medewerker zich veilig voelt en zichzelf kan en mag zijn. Team, leerlingen en ouders spreken op een positieve en opbouwende manier met elkaar. We proberen het maximale uit elkaar te halen door te focussen op talenten en daar successen mee te bereiken. We geven elkaar op een respectvolle manier feed forward en feedback. We volgen alle leerlingen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarvoor werken we met verschillende instrumenten om zowel de groep als het individu te volgen en preventief te kunnen werken. Wij vinden de verbinding met ouders heel belangrijk. Ouders, leerkrachten en leerlingen zijn hierin partners als het gaat om veiligheid en schoolklimaat. LEES MINDER

Veilig voelen

Uitdaging

Saamhorigheid

Wat is de werkwijze van De Jorisschool voor sociale ontwikkeling?

De Jorisschool gebruikt Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) inclusief burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 tot en met 8. Kwink biedt een doordacht sociaal-emotioneel leerprogramma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. SEL is gericht op preventie van bijvoorbeeld pesten en de kracht van een veilige groep en sluit aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). De eerste weken van het nieuwe schooljaar wordt er gewerkt aan groepsregels en groepsdynamica. Leerkrachten verwelkomen de leerlingen elke ochtend bij de deur van het klaslokaal. Ieder jaar wordt gemeten hoe de kinderen zich sociaal-emotioneel ontwikkelen door middel van vragenlijsten ingevuld door leerkrachten en leerlingen. Resultaten worden besproken met leerlingen en ouders. Leerlingen vullen ook leerlingtevredenheidspeilingen in, die met het team worden besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Jorisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Jorisschool gebruikt Kindbegrip en MijnKleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Jorisschool?

De Jorisschool gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.