obs Prinses Wilhelmina in Lexmond

Het team van obs Prinses Wilhelmina in Lexmond

Current section: team
Gregoriuslaan 42
4128 Lexmond

Zie hier hoe het team van obs Prinses Wilhelmina is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van obs Prinses Wilhelmina. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past obs Prinses Wilhelmina bij jullie?

Ontdek hoe goed obs Prinses Wilhelmina bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor obs Prinses Wilhelmina gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij obs Prinses Wilhelmina: Een Vloeiend Proces

Bij obs Prinses Wilhelmina zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer uw kind z'n vertrouwde leerkracht tijdelijk moet missen. Onze aanpak voor leerkrachtvervanging is zorgvuldig georganiseerd om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Wij zetten ons actief in voor het samenstellen van een deskundige invallerspool binnen onze stichting O2A5. Dit garandeert dat we snel kunnen schakelen met gekwalificeerde professionals. Daarnaast werken we samen met Talentiko, een gespecialiseerd invalbureau dat creatieve vakleerkrachten levert, wat een waardevolle aanvulling is op ons onderwijsaanbod. Mochten er onverhoopt toch geen directe invallers beschikbaar zijn, dan heeft de schoolleiding een reeks bewezen alternatieven. Denk hierbij aan het inzetten van duo-collega's voor extra ondersteuning, het benaderen van ervaren gepensioneerde leerkrachten of het tijdelijk onderbrengen van leerlingen in andere groepen, mits dit de lesprogramma's ten goede komt. In sommige situaties kan een onderwijsassistent of een veelbelovende vierdejaars student, onder begeleiding van een ervaren leerkracht, de les overnemen. Bij langdurige afwezigheid streven we naar stabiliteit door invallers te laten rouleren tussen verschillende groepen, wat zorgt voor een consistente leeromgeving. De kwaliteit van het onderwijs staat bij elke beslissing voorop. In uitzonderlijke gevallen van overmacht, waarbij een dag thuis blijven noodzakelijk is, informeren we u zo spoedig mogelijk. Indien u hierdoor opvangproblemen ondervindt, zal de school in het uiterste geval voor een passende oplossing zorgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Omdat de PWS onderdeel uitmaakt van het cluster Vianen-Zederik (6 scholen in de omgeving), hebben we de mogelijkheid om interne specialisten te laten 'invliegen'. Zo zijn er o.a. specialisten die begeleiding kunnen bieden op het gebied van hoogbegaafdheid en gedrag. Ook samenwerkingsverband Driegang of Profi Pendi biedt meer dan voldoende ondersteuning d.m.v. arrangementen en specialisten waar wij gebruik van mogen maken.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op obs Prinses Wilhelmina: Een Gids voor Ouders

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern begeleider voor brede leerzorg
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging

Toelichting van de school:

Op obs Prinses Wilhelmina zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze interne begeleiders werken nauw samen met externe specialisten. Deze samenwerking met het samenwerkingsverband garandeert toegang tot gespecialiseerde expertise, zoals een dyslexiespecialist en een rekenspecialist, om elk kind de juiste ondersteuning te bieden. Ook voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- of hoogbegaafde leerlingen, is er specifieke begeleiding. We streven ernaar dat alle leerlingen zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen en hun volledige potentieel bereiken, met gerichte hulp waar nodig.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal gedrag
Intern begeleider voor sociaal-emotionele zorg
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor sociale integratie

Toelichting van de school:

Een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling is cruciaal voor succesvol leren. Op obs Prinses Wilhelmina bieden we ondersteuning om kinderen te helpen bij het omgaan met hun gevoelens en sociale interacties. Onze intern begeleiders werken nauw samen met gedragsspecialisten en specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid. Zij bieden begeleiding bij sociale vraagstukken en helpen kinderen zich veilig en gewaardeerd te voelen in onze schoolgemeenschap. Deze expertise, deels afkomstig van ons samenwerkingsverband, zorgt voor een proactieve aanpak en effectieve interventies om een harmonieuze leeromgeving te creëren.

3

Gedrag, Werkhouding en Taalaanpak: Stimuleren van Leerplezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positieve gedragssturing
Intern begeleider voor studievaardigheden
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor taakgerichtheid

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en positief gedrag zijn de basis voor effectief leren. Obs Prinses Wilhelmina besteedt veel aandacht aan het stimuleren van deze vaardigheden bij onze leerlingen. Onze intern begeleiders, in samenwerking met gedragsspecialisten en specialisten meer- en hoogbegaafdheid, ontwikkelen strategieën om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een proactieve en zelfstandige werkhouding. Ook de aanpak van taalvaardigheden krijgt hierbij de nodige aandacht. Wij geloven dat een gestructureerde aanpak en positieve bekrachtiging essentieel zijn om leerlingen te helpen succesvol te zijn in hun leerproces.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Obs Prinses Wilhelmina stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Een gezonde levensstijl en goede motorische vaardigheden dragen bij aan het algehele welzijn en leerplezier. Onze intern begeleiders coördineren de bewegingsactiviteiten en werken samen met externe partners zoals logopedie- en fysiotherapiepraktijken. Deze samenwerking maakt het mogelijk om behandelingen direct op schoollocatie aan te bieden, wat de toegankelijkheid en effectiviteit vergroot. We streven ernaar om een actieve en gezonde omgeving te creëren waarin kinderen zich fysiek en motorisch optimaal kunnen ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel obs Prinses Wilhelmina geen gespecialiseerde medische professionals in dienst heeft voor medisch handelen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe zorgverleners. In situaties waar specifieke medische of verzorgende ondersteuning nodig is, faciliteren we de communicatie en coördinatie met de juiste externe instanties. Dit zorgt ervoor dat kinderen de benodigde zorg en aandacht ontvangen, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun schoolontwikkeling. Onze prioriteit ligt bij het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving voor elk kind.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Verbetering van Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Obs Prinses Wilhelmina zet zich in voor de verbetering van gedrag, werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen. We werken continu aan het optimaliseren van onze onderwijsstrategieën. Via ons samenwerkingsverband hebben we toegang tot gespecialiseerde kennis en middelen die ons helpen bij het implementeren van effectieve aanpakken. Onze leerkrachten en intern begeleiders worden voortdurend bijgeschoold om de beste ondersteuning te kunnen bieden. Door een focus op deze kerngebieden, streven we naar een verbeterde leerervaring en betere resultaten voor al onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
(Kindvriendelijke) keuken
Een flexibele techniekruimte
Peuterspeelzaal
Voor- en buitenschoolse opvang
Kinderdagverblijf

Individuele Leerlingondersteuning op Prinses Wilhelmina

Onze Visie op Passend Onderwijs en Begeleiding

Op obs Prinses Wilhelmina zetten wij ons dagelijks in voor optimale begeleiding van iedere leerling. We erkennen en waarderen de unieke talenten, beperkingen en mogelijkheden van elk kind. Ons toegewijde team bespreekt drie keer per jaar elke leerling tijdens gestructureerde groepsbesprekingen. Deze besprekingen, met aanwezigheid van de groepsleerkracht en de intern begeleider, leiden tot concrete vervolgacties om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren. Zo garanderen we proactieve en op maat gemaakte ondersteuning. Externe Remedial Teaching: Voorwaarden en Beleid Indien u als ouder een externe remedial teacher wilt inschakelen, is dit mogelijk onder specifieke voorwaarden, met name wanneer dit tijdens schooltijd plaatsvindt. De school hanteert hierbij een strikt beleid om de kwaliteit en continuïteit van ons onderwijs te waarborgen. Essentieel is een officieel rapport van een erkende externe deskundige, zoals een orthopedagoog of psycholoog. Deze deskundige dient aangesloten te zijn bij een relevante beroepsgroep. De noodzaak voor externe begeleiding tijdens schooluren moet duidelijk blijken uit het advies, waarbij de leerling zonder deze specifieke aanpak het reguliere onderwijs niet effectief kan volgen. Verder moet de externe begeleider een duidelijk tijdspad hanteren voor evaluatie en afronding van de ondersteuning, om een structurele afhankelijkheid te voorkomen. De remedial teacher dient te beschikken over de juiste certificaten en diploma's, zoals LBRT-certificering. Dit beleid reflecteert onze bereidheid om aan te sluiten bij ouderwensen, met behoud van onze eindverantwoordelijkheid voor het onderwijsaanbod. Voor vragen over externe RT tijdens schooluren, gelieve contact op te nemen met de schoolleiding. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning Ons team wordt versterkt door interne en cluster-specialisten die fungeren als coaches en begeleiders. Zij ondersteunen leerkrachten bij het implementeren van innovatieve onderwijsstrategieën, toegespitst op de diverse leerbehoeften binnen onze school. Jaarlijks evalueren we onze scholingsbehoeften om de basisondersteuning continu te verbeteren. Gerichte trainingen en workshops zorgen ervoor dat onze leerkrachten beschikken over de nieuwste methoden en technieken. Meer details over deze scholingsinitiatieven zijn te vinden in ons jaarlijkse schoolplan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Een Planmatige Aanpak voor Top Onderwijs

Wat zijn de kernambities uit ons schoolplan?

Bij obs Prinses Wilhelmina zetten we ons dagelijks in voor hoogwaardig onderwijs. Onze kwaliteitszorg omvat alle aspecten van ons schoolbeleid. De focus ligt primair op het pedagogisch en didactisch handelen van onze toegewijde leerkrachten. Dit vormt de basis voor de optimale leerervaring van elke leerling. Jaarlijks stellen we ons school- en jaarplan bij, waarin ons onderwijsbeleid gedetailleerd wordt beschreven. Het voltallige schoolteam en de Medezeggenschapsraad (MR) zijn actief betrokken bij deze beleidsontwikkeling.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Ons ambitieuze schoolplan wordt jaarlijks vertaald naar een concreet actieplan. In ons jaarverslag evalueren we de voortgang en het behalen van onze gestelde doelen, wat zorgt voor een continue cyclus van planning, uitvoering en evaluatie. We baseren onze analyses op resultaten uit het leerlingvolgsysteem, met name de Cito Leerling In Beeld (LIB) toetsen die in alle jaargroepen worden afgenomen. Een trendanalyse wordt tweemaal per jaar uitgevoerd door het team en besproken binnen het MT+, bestaande uit de clusterdirectie, intern begeleiders en een kwaliteitsmedewerker. Daarnaast analyseren we de uitstroomgegevens en prestaties van onze leerlingen in het vervolgonderwijs. Tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en personeel, die we elke twee jaar houden, leveren waardevolle input voor zowel korte- als lange-termijn aanpassingen in onze plannen. Functionerings- en beoordelingsgesprekken, samen met klassenbezoeken, ondersteunen de professionele groei van elke leerkracht. Persoonlijke ontwikkelingsplannen worden opgesteld in nauwe samenwerking met onze medewerkers. Onze vakspecifieke afspraken zijn vastgelegd in onderwijsplannen en kwaliteitskaarten. We investeren continu in de expertise van ons team door middel van gerichte cursussen en scholing, zowel op het gebied van nieuwe onderwijsontwikkelingen als ter verdieping van bestaande kennis. Jaarlijkse studiedagen en teambijeenkomsten stimuleren gezamenlijke groei en beleidsvorming. Daarnaast profiteren we van clusterbrede studiedagen voor kennisdeling en samenwerking. Alle beleidsdocumenten betreffende de onderwijskwaliteit zijn opvraagbaar bij de clusterdirectie.

Downloaden

Speciaal Aanbod Jonge Kind OBS Prinses Wilhelmina Lexmond

Toelichting van de school

OBS Prinses Wilhelmina in Lexmond biedt een warm welkom en een stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Ons basisonderwijs is gericht op een brede ontwikkeling, waarbij we aandacht besteden aan de individuele behoeften van elk kind. Wij geloven in een veilige en gezellige sfeer waar kinderen spelenderwijs leren en groeien.

Veelgestelde vragen

Extra Onderwijs en Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op OBS Prinses Wilhelmina

OBS Prinses Wilhelmina in Lexmond zet zich in voor een optimale start voor jonge kinderen. Naast ons reguliere basisonderwijs, bieden wij specifieke programma's en activiteiten die gericht zijn op de vroege ontwikkeling. Deze initiatieven ondersteunen de cognitieve, sociale en emotionele groei van uw kind, zodat zij vol vertrouwen aan hun schoolcarrière kunnen beginnen.

OBS Prinses Wilhelmina in Lexmond zet zich in voor een optimale start voor jonge kinderen. Naast ons reguliere basisonderwijs, bieden wij specifieke programma's en activiteiten die gericht zijn op de vroege ontwikkeling. Deze initiatieven ondersteunen de cognitieve, sociale en emotionele groei van uw kind, zodat zij vol vertrouwen aan hun schoolcarrière kunnen beginnen.

Kinderopvang Lexmond
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Samenwerkingen OBS Prinses Wilhelmina voor Jonge Kind Programma's

Om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs te garanderen, werkt OBS Prinses Wilhelmina nauw samen met lokale partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Dichtbij Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de educatieve aanpak op elkaar is afgestemd, wat de ontwikkeling van het jonge kind ten goede komt.

Om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs te garanderen, werkt OBS Prinses Wilhelmina nauw samen met lokale partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingspartners is Dichtbij Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de educatieve aanpak op elkaar is afgestemd, wat de ontwikkeling van het jonge kind ten goede komt.

Team | obs Prinses Wilhelmina in Lexmond | [2025] Schoolregister