't Bijenveld

De resultaten van 't Bijenveld in Leuth

Current section: resultaten
Reusensestraat 6
6578 AR Leuth

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van 't Bijenveld, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van 't Bijenveld

Schoolweging
29.88
Spreiding
6.89

De schoolweging van ’t Bijenveld is 29,88 , met een spreiding van 6,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past 't Bijenveld bij jullie?

Ontdek hoe goed 't Bijenveld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 95,6% scoort ’t Bijenveld ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 61,4% een hoger percentage streefniveau dan de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit illustreert een sterke focus op hoogwaardig onderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van 't Bijenveld?

De school geeft duidelijk prioriteit aan theoretische leerwegen: 25% havo/vwo en 25% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. De combinatie van vmbo-(g)t (16,67%) en havo/vwo-adviezen (50%) benadrukt een academische oriëntatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t BijenveldGemeente AmsterdamNederland
LIB176.4175.23173.17

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij monitoren de tussentijdse resultaten door te werken volgens de 4D-methodiek (Data, Duiden, Doelen en Doen). Dit houdt dat we op basis van 'Data' die we zo goed mogelijk 'Duiden' de 'Doelen' stellen en vastleggen op welke wijze we dit 'Doen'. Op bevindingen tijdens het nakijken van werk of bij observaties door de leerkrachten tijdens de lessen wordt direct geanticipeerd. Ook resultaten van blok- of methodegebonden toetsen worden als data meegenomen. Leerlingen krijgen, indien nodig, herhaling of verrijking aangeboden. Deze kan zowel in de groep of groepsdoorbroken aangeboden worden en er wordt voortdurend op basis van onderwijsbehoeften bekeken hoe niveaugroepen samengesteld worden. Leerkrachten overleggen inhoudelijk met elkaar of vragen consultatie bij de intern begeleider. Na de afname van de niet-methodegebonden toetsen (CITO LIB) volgt een school- en groepsanalyse. Op basis hiervan kunnen doelen worden bijgesteld en zichtbaar gemaakt in ParnasSys, ons leerlingvolg- en registratiesysteem. Bij het maken van de diepte-analyse van alle tussentijdse toetsen wordt gebruik gemaakt van de volgende werkwijze: 1. Startanalyse met een dwarsdoorsnede/ trendanayalyses van kernvakken groep 1-2 en 3 t/ m 8; 2. Benoemen van zorgsignalen; 3. Per zorgsignaal: Stap 1: trendanalyse jaargroepen; Stap 2: trendanalyse leerlingen; Stap 3: groepsanalyse; Stap 4: bevindingen; Stap 5: mogelijke oorzaken; Stap 6: aanpak. 4. Algemene conclusie. De analyse die samen met leerkrachten, intern begeleider en directie gemaakt wordt, leidt tot een uitgebreid plan van aanpak, dat desgewenst bij de directie in te zien is.

Zitten de oud-leerlingen van 't Bijenveld in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Meer dan 42% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25%. Slechts 9,5% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze resultaten reflecteren een conservatief adviesbeleid en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het protocol 'advisering VO'.

Sociale ontwikkeling

Leerkrachten zetten in op verbinding met elkaar en laten de groep van elkaar leren. Hierin geven de leerkrachten ruimte, denken ze mee, confronteren ze, begrenzen ze ongewenst gedrag, hebben ze geduld en geven leerlingen het vertrouwen dat zij er mogen zijn. Er is ruimte om met elkaar gebeurtenissen te bespreken. Onze visie is dat leerlingen door deze aanpak zelfvertrouwen ontwikkelen en beter kunnen groeien en presteren. We hebben een doorgaande lijn in onze pedagogische aanpak en stemmen veelvuldig met elkaar af. Het in alle groepen werken met KWINK, onze Sociaal Emotioneel Leren (SEL)-methode, draagt hieraan bij. Om zicht te hebben en houden op onze sociale opbrengsten vullen we twee maal per jaar, naast de observaties in de groepen, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL-lijst). Leerlinge uit de bovenbouw vullen de lijst zelf ook in. Daarnaast houden we om het jaar een tevredenheidsonderzoek bij de leerlingen waarbij ook aandacht is voor welbevinden, gevoel van veiligheid en dergelijke. LEES MINDER

respect

veilig

samen

Wat is de werkwijze van 't Bijenveld voor sociale ontwikkeling?

Tweemaal per jaar wordt de sociale ontwikkeling van elke leerling geregistreerd met de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL-lijst). Leerlingen uit de bovenbouw vullen ook zelf een SCOL vragenlijst in. De vooruitgang van de leerling kan worden bekeken door het te vergelijken met zichzelf en met wat van een leerling van die leeftijd verwacht mag worden. Op basis van het groepsoverzicht worden gerichte activiteiten georganiseerd. De school werkt met een gedragsprotocol vanuit de cyclus van HGW, waarbij ouders en school samenwerken aan gedragsbeheersing en/of verandering. 't Bijenveld gelooft in de ontwikkeling van alle leerlingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt 't Bijenveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

't Bijenveld gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Bijenveld??

't Bijenveld maakt gebruik van de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.