Basisschool de Meerpaal
Schokker 4 A
8531 BW Lemmer

Schoolweging

Schoolweging
34.62
Spreiding
5.25

De schoolweging van De Meerpaal Lemmer is 34,62 , met een spreiding van 5,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit onderstreept het effect van de intensieve basisondersteuning, waaronder het vroegtijdig signaleren van leerachterstanden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 36,3%. Dit reflecteert de sterke focus op differentiatie en maatwerk, zoals beschreven in het schoolbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 36,8% vwo (vs. 18,6% regionaal), wat een sterke academische orientatie laat zien. Tegelijkertijd ontvangt 10,5% een gecombineerd vmbo-k/-(g)t-advies, wat lager is dan regionale vergelijkingen. Dit sluit aan bij de hoge streefniveauscores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Meerpaal LemmerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22,7% van de leerlingen presteert boven advies, tegenover 54,5% op advies. Het percentage onder advisering (22,7%) ligt boven het landelijk gemiddelde (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid extra monitoring bij doorstroom.