
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies richt zich sterk op praktisch vervolgonderwijs: 66.67% praktijkonderwijs en 26.67% vmbo-basis, aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare SBO-scholen (40.63% praktijkonderwijs). Het lage percentage vso-advies (6.67% vs. 9.07% gemiddeld) benadrukt de focus op doorstroom naar reguliere onderwijstrajecten waar mogelijk. Deze verdeling sluit aan bij de specifieke expertise van de school in arbeidstoeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kei Lelystad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school hebben alle leerlingen een eigen ontwikkelingsperspectief (OPP). In dit OPP staat individuele leerdoelen van de leerlingen. Naast de OPP's zijn er groepsplannen. In de groepsplannen zijn de leerlingen ingedeeld naar niveau en onderwijsbehoeften. Twee keer per jaar worden de Leerling in Beeld (LIB) toetsen afgenomen. De LIB toetsen zijn een onafhankelijke meting van de vorderingen van de leerlingen. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met bijbehorend toetsprotocol. De opbrengsten worden op kind- groep en schoolniveau geanalyseerd en teambreed besproken. Indien de resultaten daar aanleiding toe gevenorden extra interventies gedaan. De OPP's, met daarin de tussenresultaten opgenomen, worden twee keer per jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. De evaluaties zijn het uitgangspunt voor de nieuwe plannen. Aan de hand van de tussenresultaten wordt bekeken of de leerlingen op het juiste niveau werken of dat er een bijstelling nodig is. Tevens worden de onderwijsbehoeften van de leerlingen geëvalueerd en wordt er gekeken wat er werkt in de aanpak en wat niet. We gebruiken als eindtoets in groep 8 de IEP toets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 27.27% van de leerlingen onder advies (landelijk: 11.81%) blijkt de adviesvorming voorzichtig. Dit past bij de complexe ondersteuningsbehoeften van de leerlingenpopulatie. Positief is dat 27.27% boven advies presteert, mogelijk door intensieve begeleiding bij de overstap. Het hoge percentage op advies (45.45%) toont realistische plaatsing.
Sociale ontwikkeling
Onze kernwaarden komen tot uiting in: het pedagogisch klimaat (school, plein- en klassenafspraken); het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders); ons onderwijsaanbod. De school ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging en doet al veel aan dit onderwerp binnen de verschillende vakken alsmede door onze manier van met elkaar omgaan. Naast de aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkelingen tijdens de lessen gekoppeld aan de sociaal emotionele doelen gesteld in de SLO leerlijnen, vinden er op school ook activiteiten plaats die er mede zorg voor dragen dat de school een prettige leefgemeenschap en een fijne plek is. U kunt hierbij denken aan excursies, deelname aan schoolsporttoernooien en projectweken waarbij wij met de hele school aan hetzelfde onderwerp te werken. Daarnaast is er een professioneel sport- en cultuuraanbod ná schooltijd. Daar kunnen alle kinderen aan meedoen. Dat is niet alleen heel goed voor de sociale ontwikkeling van de kinderen, maar heeft ook een positieve uitstraling naar de wijk! LEES MINDER
Welbevinden
Zelfvertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van SBO de Kei voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen maar stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. SBO de Kei heeft de volgende afspraken met elkaar: We gaan respectvol met elkaar om, we komen op tijd op school, we lossen ruzies of problemen binnen en buiten samen op en we zorgen voor een goede en veilige sfeer op school. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een leerlingvolgsysteem op sociaal emotioneel gebied, SCOL. Er worden twee maal per jaar vragenlijsten afgenomen en de uitkomsten geanalyseerd. Waar nodig worden interventies gedaan. Pesten op school wordt zo snel en doeltreffend mogelijk aangepakt volgens het pestprotocol en het schoolveiligheidsplan. SBO de Kei heeft een doelgericht en samenhangend aanbod met een doorlopende leerlijn op burgerschap. De resultaten hiervan worden jaarlijks geëvalueerd en waar nodig worden interventies gedaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt SBO de Kei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SBO de Kei gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.