KC Het Mozaïek
Kempenaar 21-06
8231 GD Lelystad

Schoolweging

Schoolweging
34.07
Spreiding
6.79

De schoolweging van Het Mozaïek Lelystad is 34,07 , met een spreiding van 6,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,7% behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit toont aan dat basale onderwijsdoelen worden gerealiseerd, ondanks de lagere prestaties op streefniveau. De score blijft wel achter bij vergelijkbare scholen (93,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 36,3%. Dit is opvallend lager dan bij vergelijkbare scholen (49,2%), mogelijk door de combinatie van homogene groepen en een complexe populatie. Toch ligt de score binnen de marge van de inpsectienormen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,3% havo/vwo-advies en 9,5% vwo-advies vormen de grootste categorieën, wat een academische ambiëntie suggereert. Desondanks is praktijkonderwijs met 9,5% bijna 8x hoger dan bij vergelijkbare scholen (1%). Deze polarisatie past bij de hoge schoolweging (34,07) en spreiding in leerlingcapaciteiten. Opvallend is het lage percentage vmbo-basisadviezen (4,76% vs. 5,5% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Mozaïek LelystadGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op het Mozaïek gebruiken we het IEP leerlingvolgsysteem.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,86% presteert onder advies (3x hoger dan landelijk gemiddelde), 28,57% op en 28,57% boven advies. Dit grote verschil tussen advies en praktijk onderstreept uitdagingen in advisering, mogelijk door instabiele referentieniveaus. De intensieve monitoring uit het schoolprofiel lijkt hier nog niet volledig effectief.

Sociale ontwikkeling

We willen dat alle kinderen zich veilig voelen. Kinderen leren van huis uit niet altijd om vreedzaam met elkaar in contact te zijn. Dit willen we hen leren. Tijdens de lessen maken we gebruik van samenwerkende activiteiten zodat leerlingen leren om met elkaar om te gaan, afspraken te maken en te reguleren. De leerkracht leert hen te overleggen op een goede en constructieve wijze. PBS helpt ons om een veilige school te creëren. LEES MINDER

veilig

eigenaarschap

verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van KC Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?

KC Het Mozaïek heeft kernwaarden die helder zijn gemaakt in verschillende sessies en verwerkt in de visie van de school. Er is respect voor de verschillen binnen de school, gezien de diversiteit in cultuur, achtergrond en thuissituaties van de leerlingen. De veiligheid op school wordt gemonitord middels IEP en de enquête van PO Vensters, en er wordt geïntervenieerd waar nodig.

Welke registratievorm(en) gebruikt KC Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KC Het Mozaïek gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC Het Mozaïek?

KC Het Mozaïek gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.