
Schoolweging
De schoolweging van De Windroos Lelystad is 30,70 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,50% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Windroos ruimschoots de landelijke inspectienorm van 85%. Dit is een sterke prestatie, vooral gezien de hogere complexiteit van de leerlingenpopulatie. Vergelijkbare scholen halen gemiddeld 95,71%, wat de relatief goede basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,18% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 30,70) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,30%, wat suggereert dat er ruimte is voor verbetering in rekenen en taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 24,3% vmbo-(g)t en 13,5% vmbo-(g)t/havo. Het percentage vwo-advies (5,4%) ligt ruim onder het regionaal gemiddelde (18,6%). Opvallend is het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k: 8,1%), wat past bij de iets hogere schoolweging. Dit contrast benadrukt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Windroos Lelystad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die er op gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd worden. De resultaten van het onderwijs: Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van IEP. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toets kalender met bijbehorend toets protocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 39,3% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 10,7% onder presteert. Dit hoge doorstroompercentage boven advies reflecteert mogelijk een voorzichtige adviescultuur. De cijfers onderstrepen wel de effectiviteit van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
De school is een onderdeel van de samenleving en is een instantie die kinderen opvoedt om actief deel te kunnen nemen aan de samenleving en daarmee actief de samenleving mee vorm te geven. De school heeft dan ook een opvoedende taak die verder gaat dan het louter klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Hierin staat de school overigens niet alleen. Belangrijker nog is de rol van de ouders, maar we zien steeds meer dat de ouders deze rol niet meer alleen op zich kunnen nemen. De Windroos is zelf ook een samenleving, de samenleving in het klein. Samenleving zijn impliceert een aantal zaken zoals communicatie, een eigen plek vinden, over het eigen individualisme heen kunnen kijken e.d.. Dat betekent dat we binnen school kunnen en moeten oefenen in burgerschap en dat we binnen school kunnen profiteren van dit oefenen. Zo geven we primair de Windroos en in tweede instantie de samenleving verder vorm. Wij kiezen daarnaast ervoor om op een eigen manier samenleving te zijn. Daarbij willen wij ons vooral laten inspireren door en richten op de volgende waarden: · Zorg voor elkaar en met elkaar · Respect · Vrijheid van meningsuiting · Verantwoordelijkheidszin LEES MINDER
Vertrouwen en veiligheid
Sociaal vaardig
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Windroos voor sociale ontwikkeling?
In alle groepen van De Windroos wordt gewerkt met de Kanjertraining. De omgang met elkaar is een belangrijk thema. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. De training bevordert vertrouwen en veiligheid, versterkt sociale vaardigheden, leert oplossingsstrategieën bij conflicten, bevordert bewustwording van eigenheid, leert verantwoordelijkheid nemen en bevordert burgerschap en sociale integratie.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Windroos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Windroos gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.