
Schoolweging
De schoolweging van De Tjotter is 29,58 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft De Tjotter de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Deze score ligt zelfs iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 95.9%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 31.0% havo/vwo en 20.7% vwo, tegenover respectievelijk 10.9% en 18.6% in de regio. Praktijkonderwijs komt met 0% significant lager uit dan het vergelijkingspercentage van 1.0%. De combinatie vmbo-(g)t/havo (3.45%) is 7% lager dan regionaal gemiddeld, wat past bij het academische profiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tjotter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.54 | 171.33 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De scholen van Stichting SchOOL werken met jaarplannen, die geëvalueerd en bijgesteld worden volgens de PDSA cyclus. Daarnaast vinden er gesprekken plaats met collegascholen en het bestuur in het kader van de kwaliteitscyclus SchOOL. Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan. Naast de afname van de half jaarlijkse CITO toetsen nemen wij de methode-gebonden toetsen af bij de leerlingen. Door deze afname van de methodetoetsen kan de school, na het analyseren, sneller anticiperen en tijdig inzetten op de waargenomen signalen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
44.8% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), terwijl slechts 10.3% onder presteert (vs. 11.8% landelijk). Deze cijfers tonen een uitstekende aansluiting tussen basisschooladvies en VO-prestaties, mede door de intensieve monitoringsystemen die in het schoolplan zijn vastgelegd.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk de leerlingen te leren om samen te werken. We zijn ons ervan bewust dat dit een leerproces is waar wij als leerkrachten steeds aan moeten blijven werken. We hanteren hiervoor o.a. coöperatieve werkvormen. Wij willen onze leerlingen, door zelf steeds weer het goede voorbeeld te geven, leren omgaan met onze PBS- waarden en de daaraan gekoppelde gedragsverwachtingen en met de regels die door de maatschappij aan ons gesteld worden. Wij hopen dat leerlingen hierdoor een positief zelfbeeld ontwikkelen dat een gevoel van eigenwaarde en een goede leerhouding ondersteunt. LEES MINDER
Respectvol met elkaar omgaan
Samenwerken en veilige sfeer
Eigenaarschap/zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van De Tjotter voor sociale ontwikkeling?
De Tjotter werkt vanuit PBS (Positive Behaviour Support). De school hanteert gedragsregels, leert deze aan en beloont positief/gewenst gedrag. Er wordt gewerkt met picto's waarop het gewenste gedrag zichtbaar is, zodat kinderen de school als een veilige plek ervaren. Naast de schoolregels hanteren de groepen groepsregels die door de leerlingen zelf zijn opgesteld en zichtbaar zijn op databorden. Individuele doelen met betrekking tot gedrag zijn terug te vinden in de leerlingportfolio's. Ouders, leerlingen en het team gaan respectvol met elkaar om. De sociale opbrengsten worden gemonitord door middel van observaties en met de vragenlijsten van Vensters.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Tjotter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Tjotter gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.